Ruch w salonach samochodowych maleje, a sprzedaż nowych aut rośnie — wynika z danych za III kw. 2023 r. Oznacza to, że rynek przechodzi transformację — sprzedaż, a często również obsługa posprzedażowa przenoszą się do sieci.
— Motoryzacja to jedna z najmniej zdigitalizowanych branż, skutecznie dotychczas broniąca się przed zmianami. Ten rok pokazuje, że cyfryzacja procesu nabycia samochodu nabiera jednak tempa. Pandemia przyspieszyła te zmiany, często zmuszając klientów do podjęcia decyzji związanych zarówno z finansowaniem, jak też zakupem samochodu bez odwiedzania salonów. Okazuje się, że w dużym stopniu klienci już się do tej formy przekonali — mówi Jacek Pasławski, członek zarządu firmy Vehis.
Według danych Google’a około 90 proc. nabywców samochodów przed podjęciem decyzji o zakupie szuka informacji w internecie, a 64 proc. kupujących, którzy oglądają filmy online w celu uzyskania informacji o nowych pojazdach, twierdzi, że nowe formaty, takie jak np. wideo 360°, przekonują ich do zakupu samochodu bez jazdy próbnej.
Vehis chce skorzystać na tej tendencji — zamierza kontynuować integrację ofert najlepszych polskich dilerów samochodowych oraz cyfryzować proces sprzedaży i finansowania auta.
— Już dziś na naszej platformie klienci mają dostęp do bazy ponad 3 tys. samochodów wszystkich marek. Jest ona stale rozszerzana także przez integrację danych o samochodach z systemami dilerów. To rozwiązanie przynosi korzyści zarówno dilerom, którzy zyskują kolejny kanał sprzedaży, jak też klientom. Ci ostatni zyskują kompleksową obsługę transakcji online: od finansowania nabycia samochodu po pełne wsparcie w trakcie jego użytkowania — wyjaśnia Jacek Pasławski.
Rosnące znaczenie kanałów online i integracji systemów dilerów jest coraz bardziej widoczne na rynkach globalnych. Ostatnio firma Amazon ogłosiła, że będzie sprzedawać samochody detalicznie za pośrednictwem swojej platformy i umożliwi wybór formy finansowania. Jako pierwszy partner do programu dołączy Hyundai, a oferta ruszy na początku 2024 r. Od 2025 r. samochody tego producenta będą ponadto wyposażone w technologię Alexa firmy Amazon.
— To ważne wydarzenie dla sprzedaży detalicznej samochodów, które przyspieszy zdigitalizowanie sektora — uważa Jacek Pasławski.
Straits Research prognozuje, że średnioroczny wzrost globalnego rynku sprzedaży samochodów online w latach 2022-30 wyniesie 12,2 proc.
Na zakup samochodu online lub częściowo online decyduje się coraz więcej klientów. Według badania „The road ahead for future car buying” zrealizowanego przez YouGov aż 18 proc. Polaków rozważa zakup nowego samochodu właśnie online.
— Salony, możliwość testowania samochodów nadal będą odgrywać bardzo ważną rolę, jednak klienci będą wybierać rozwiązania proste i szybkie, które eliminują niepotrzebne formalności związane z finansowaniem i nabyciem samochodu. Jeśli takim rozwiązaniem będzie kompleksowa obsługa klienta i wybór za pośrednictwem platformy oferującej samochody we współpracy z najlepszymi dilerami, to będą ją wybierać. Kluczem do sukcesu takich rozwiązań jest oferowana wartość dla klienta i dobry model biznesowy — mówi Jacek Pasławski.
Proces cyfryzacji branży dilerskiej będzie nabierał tempa. W Polsce powstaje coraz więcej platform, za których pośrednictwem, bez wychodzenia z domu można kupić, wyleasingować czy wynająć auto, nowe lub używane.