Duże inwestycje w branży baterii do aut elektrycznych, konkurent Tesli rozbudowuje się w Polsce
Northvolt zainwestuje 200 mln dolarów w fabrykę części do baterii dla pojazdów elektrycznych. Szwedzka firma wybuduje w Gdańsku zakład do produkcji modułów bateryjnych i systemów magazynowania energii oraz inżynierskie centrum R&D. Już obecnie firma produkuje w Gdańsku podmoduły i moduły bateryjne dla przemysłu (m.in. górnictwa) oraz systemy sterowania i elektroniki, a także systemy chłodzenia i ogrzewania, ale w dużo mniejszej skali. W 2018 r. Northvolt zainwestował w Gdańsku, gdzie wynajmuje zakład, w którym zatrudnia obecnie 100 pracowników, 5 mln euro. Nowa fabryka ma być gotowa do końca przyszłego roku. Northvolt zatrudni w niej około 500 nowych pracowników. Szwedzka firma powstała w 2016 r. Jej celem jest zdobycie 25 proc. europejskiego rynku baterii litowo-jonowych. W szwedzki start-up zainwestowali m.in. Goldman Sachs, Volkswagen i założyciel serwisu Spotify.
Chińczycy będą produkować w Polsce elektrolit do baterii do aut elektrycznych. Capchem Poland, spółka-córka chińskiej grupy Shenzen Capchem Technology, zbuduje fabrykę za 50 mln euro. Będzie w niej produkować elektrolit głównie dla LG Chem, Northvolta, Tesli oraz innych producentów baterii litowo-jonowych. Fabryka powstanie ona na miejscu należącego wcześniej do BASF zakładu zlokalizowanego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”. Capchem zatrudni w niej około 60 nowych pracowników. Chiński koncern jest dostawcą m.in. Apple’a i Samsunga oraz Porsche, Volkswagena i BMW.
Amerykański dostawca technologii dla przemysłu Honeywell zwiększa swoją obecność w Polsce. W kwietniu spółka otworzy w Chorzowie nowy zakład, w który zatrudni 100 pracowników. Będzie w nim produkować zaawansowane urządzenia do automatyzacji logistyki, m.in. taśmociągi, systemy sortowania, paletyzatory i roboty oraz zautomatyzowane systemy magazynowania i wyszukiwania. Chorzowski zakład będzie drugim należącym do Honeywell obiektem w Polsce. W 2019 r. w Katowicach amerykańska spółka uruchomiła w Katowicach centrum obsługi klienta obsługujące całą Europę, które obecnie zatrudnia 300 osób. Klientami Honeywell jest m.in. Boeing, Embraer, Lot i Grupa Azoty.
Rosyjski producent pokryć dachowych i materiałów izolacyjnych planuje kolejną fabrykę w Polsce. Technonicol, który kończy obecnie budować swój pierwszy zakład w naszym kraju planuje już następną inwestycję. Rosjanie chcą postawić drugą fabrykę w tym samym miejscu, na terenie Specjalnej Strefie Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości pod Wrocławiem. Technonicol będzie w niej produkować membrany polimerowe (PVC), wykorzystywane w dużej mierze do izolacji dachów, m.in. płaskich, fundamentów, garaży podziemnych i basenów. Mająca rozpocząć się jeszcze w III kwartale tego roku budowa nowego zakładu ma kosztować łącznie 30 mln euro, a więc około 138 mln zł. Natomiast produkcja ma wystartować na początku 2023 roku.
Branża IT tworzy nowe miejsca pracy
Hyland szybciej zwiększa zatrudnienie w centrum R&D w Katowicach. Amerykański dostawca oprogramowania w ubiegłym roku otworzył centrum badań i rozwoju w Katowicach – pierwszy taki obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej. Teraz spółka zatrudnia pracowników, jednak robi to szybciej niż zapowiadała. Z obecnych 40 osób załogi Hyland planuje w tym roku zwiększyć zatrudnienie do 120 pracowników. Dla porównania w umowie na rządowy grant firma zobowiązała się, że do końca 2022 roku zatrudni 78 pracowników.
Capgemini tworzy nowe miejsca pracy. Międzynarodowa dostawa usług IT i finansowo-księgowych planuje zwiększyć w tym roku zatrudnienie w oddziale w Katowicach o 200 nowych pracowników. Capgemini chce przyjąć do pracy głównie specjalistów z branży IT. Spółka działa w Katowicach od 15 lat i zatrudnia tam obecnie 2,5 tys. pracowników.
E-commerce i zmiany na rynku napędzają inwestycje w logistyce
InPost buduję fabrykę paczkomatów i rozwija centrum R&D. Produkcja w nowym zakładzie polskiej spółki z branży logistycznej ruszy już w czerwcu tego roku. Fabryka będzie zlokalizowana pod Krakowem. Poza zwiększeniem zdolności produkcyjnych InPost rozbuduej też działające już w tej lokalizacji centrum badawczo-rozwojowe wraz z dwoma laboratoriami i showroomem. Spółka będzie opracowywać w nich kolejne innwowacje w zakresie paczkomatów.
Allegro inwestuje we własne paczkomaty. Lider polskiego rynku e-commerce podpisał z firmą Modern-Expo umowę na dostarczenie sieci 1500 paczkomatów. Pierwsze zostaną zainstalowane jeszcze w połowie tego roku, zaś do końca grudnia działać mają już wszystkie. Inwestycja ma związek z budującym się w Adamowie pod Warszawą nowym centrum logistycznym przeznaczonym dla firm sprzedających przez Allegro. Ma ono zostać oddane do użytku w II połowie tego roku. Allegro planuje dalsze inwestycje we własną sieć paczkomatów.
LPP rozwija logistykę w Rosji. Polski lider rynku odzieży uruchomi pod Moskwą kolejny już magazyn do obsługi zamówień e-commerce Rosji. Pierwszy etap inwestycji zakłada budowę w tym roku obiektu o powierzchni 30 tys. m kw. W przyszłym roku LPP będzie rozbudowywać magazyn w zależności od popytu. Dzięki nowemu magazynowi polski producent odzieży planuje potroić liczbę realizowanych w Rosji zamówień internetowych. LPP od 2012 roku posiada w Rosji centrum dystrybucyjne zaopatrujące sklepy stacjonarne, a w 2017 r. uruchomiło magazyn do obsługi e-commerce o wielkości 17 tys. m kw.
Żabka inwestuje w magazyny. Polska sieć handlowa zainwestuje w nowe centrum logistyczne w Radzyminie pod Warszawą. Będzie ono w pełni zautomatyzowane i zajmie powierzchnię 60 tys. m kw., co oznacza, że będzie największym magazynem Żabki. Jego budowa ma zakończyć się w połowie 2022 roku, a w 2023 ma być gotowy do działania.
Branża handlowa rozwija sklepy i wchodzi na nowe rynki
Hebe inwestuje w kasy samoobsługowe. Sieć drogerii należąca do Jeronimo Martins, właściciela Biedronki, planuje do końca tego roku zainstalować we wszystkich swoich sklepach samoobsługowe kasy. Hebe będzie wyposażać w kasy samoobsługowe również nowo otwierane sklepy. Do tej pory firmie udało się zainstalować tego typu kasy w 90 drogeriach w Polsce. Lider rynku drogerii Rossmann posiada w każdym ze swoich 1,5 tys. sklepów przynajmniej jedną kasę samoobsługową.
Jeronimo Martins wyda w tym roku na inwestycje 700 mln euro. Większość tej kwoty – 60 procent – portugalska grupa zainwestuje w Polsce w rozwój Biedronki i Hebe, z czego zapewne zdecydowana większość zostanie przeznaczona na dominująca w portfolio Biedronkę. Sama Biedronka planuje otworzyć 100 nowych sklepów netto (po uwzględnieniu tych zamykanych), z czego połowę będą stanowić sklepy w mniejszym formacie 400 m kw. Ponadto Biedronka chce zmodernizować od 250 do 300 swoich placówek.
Żabka wchodzi w catering dietetyczny. Lider polskiego rynku sklepów typu convenience przejął firmę Maczfit – jedną z największych firm z branży tzw. diet pudełkowych. Maczfit obsługuje posiada własny zakład produkcyjny, dostarcza usługi ok. 10 tys. abonentów w całej Polsce i zatrudnia ponad 300 osób. Nie jest znana kwota transakcji.
Modivo uruchamia sprzedaż e-commerce na Ukrainie. Należąca do e-obuwie platforma odzieżowa weszła na rynek ukraiński. Co prawda e-obuwie jest obecne w tym kraju już od 2016 roku, jednak dopiero teraz zdecydowało się wejść na rynek e-commerce z Modivo. Poza Polską Modivo prowadzi akutalnie sprzedaż internetową w Rumunii, Czechach, Bułgarii, Grecji, Niemczech, Francji, Chorwacji, na Litwie, Słowacji, Węgrzech, Ukrainie i we Włoszech.

Branża spożywcza zwiększa produkcje i otwiera nowe kanały sprzedaży
Instanta buduje nowy zakład za 55 mln zł. Za tę kwotę polski producent kawy rozpuszczalnej, specjalizujący się w produkcji pod markami własnymi, postawi na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Dąbrowie Górniczej nową fabrykę. W związku z inwestycją Instanta planuje zatrudnić 50 nowych pracowników. Produkcja w nowym zakładzie ma wystartować do końca 2023 roku. Obecnie Instanta prowadzi produkcję tylko w jednej lokalizacji w Żorach, w województwie śląskim.
Aryzta rozbudowuje fabrykę pieczywa. Największy światowy producent mrożonego pieczywa rozbuduje fabrykę w Strzegomiu i zainstaluje na jej terenie nową, drugą już linię produkcyjną. Dzięki inwestycji zdolności produkcyjne Aryzta w zakresie pieczywa hamburgerowego wzrośnie o ponad 50 proc. Instalacja nowej linii produkcyjna rozpocznie się jeszcze w tym roku, a pierwsze wyroby opuszczą fabrykę w II połowie 2022 roku. Aryzta dostarcza pieczywo m.in. do największych sieci handlowych i restauracji McDonald’s.
Żywiec-Zdrój otwiera własny sklep internetowy. Największy polski producent napojów bezalkoholowych uruchomił platformę e-commerce, na której będzie sprzedawać wszystkie produkty ze swojej oferty. Zamówienia w sklepie będą realizowane w całym kraju, również tam, gdzie nie działają popularne e-sklepy spożywcze.