Czytasz dzięki

Handel w remoncie

opublikowano: 11-03-2019, 22:00

Właściciele centrów handlowych w stolicach regionów wolą remontować starsze obiekty, niż inwestować w nowe.

W 10 miastach, analizowanych w raporcie Colliers International (Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Częstochowa, Kielce, Lublin, Olsztyn, Radom, Rzeszów, Toruń), znajduje się 70 centrów handlowych o powierzchni 1,9 mln mkw. W 2018 r. deweloperzy oddali w tych miejscowościach niecałe 20 tys. mkw. centrów handlowych. Największym obiektem, który otwarto w 2018 r., było centrum wyprzedażowe Smart Outlet w Bydgoszczy (11 tys. mkw.).

— Ubiegły rok nie był czasem intensywnej działalności deweloperskiej w zakresie handlu wielkopowierzchniowego w stolicach regionów. Przeprowadzono natomiast wiele remontów i modernizacji obiektów, szczególnie w zakresie oferty gastronomicznej. Ich właściciele konsekwentnie zapowiadają kontynuację tej działalności. To naturalne następstwo starzenia się centrów handlowych, które w tych miastach zaczęły powstawać już pod koniec lat 90. — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.

Według Marty Machus-Burek, dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliers International, większość stolic regionów jest nasycona powierzchnią handlową i nie należy się spodziewać nowych projektów z wyjątkiem małych pasaży czy osiedlowych parków handlowych typu convenience. Największym rynkiem pod względem zasobów powierzchni jest Lublin (prawie 400 tys. mkw., 14 centrów handlowych), zaś najmniejszym Olsztyn (121 tys. mkw., pięć obiektów). W całej Polsce w stolicach regionów dominują tradycyjne centra handlowe, które stanowią aż 90 proc. całości zasobów. Pozostałe 10 proc. to parki handlowe (około 110 tys. mkw.) i centra wyprzedażowe (72 tys. mkw).

Stabilna sytuacja na rynkach regionalnych powoduje, że liczba debiutów sieci handlowych, tam dotąd nieobecnych, jest bardzo ograniczona. Do największych transakcji najmu odnotowanych w 2018 r. należały te zawarte w centrum wyprzedażowym Smart Outlet w Bydgoszczy. Pojawiły się tam Media Expert, Home & Deco, Martes Sport i CCC. Wydarzeniem roku było także otwarcie pierwszego na rynkach regionalnych salonu e-obuwie.pl w Galerii Rzeszów. Rośnie też popyt na lokale gastronomiczne — w 2018 r. w Bielsku-Białej, Rzeszowie i Lublinie swoje lokale otworzyły sieci McDonald’s, Costa Coffee, Meet&Feet; i Jumi Zumi.

Według raportu Colliers International, poziom pustostanów różnił się w zależności od rynku. Pod koniec 2018 r. najwyższe wskaźniki odnotowano w Częstochowie (6,7 proc.) i Lublinie (3,3 proc.), a najniższe w Olsztynie (1 proc.) i Rzeszowie (1,1 proc.). Najwyższe czynsze w najlepszym na rynku regionalnym centrum handlowym plasują się na poziomie 28-30 EUR za mkw. miesięcznie (w Bydgoszczy).

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane