Handlowcy cierpią na zatory

Zatory płatnicze hamują działalność firm z branży handlowej. Na pieniądze czekają prawie cztery miesiące.

Opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów albo klientów stanowią główną barierę działalności dla 71 proc. firm handlowych — wynika z kwartalnego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów (KRD) i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Aż 38,2 proc. firm z tej branży skarży się na utrudnienia w realizowaniu projektów inwestycyjnych z tego powodu.

— Branża handlowa jest przykładem tego, że firmy w Polsce mają wielki głód inwestycyjny, ale zatory płatnicze utrudniają im realizację planów. Słaba sytuacja finansowa przedsiębiorstw, problem z uzyskaniem zapłaty za sprzedane towary i utrudniony dostęp do kredytów, uniemożliwiają im swobodny rozwój — mówi Adam Łącki, prezes KRD.

Kolejną barierą utrudniającą działalność handlowcom są trudności w regulowaniu własnych zobowiązań (dla 35,2 proc. firm z tej branży). Ponad 16 proc. przedsiębiorców deklaruje, że z powodu zaległych należności musi zredukować zatrudnienie lub obniżyć płace, a niemal 15 proc. ma problem z wprowadzaniem nowych produktów na rynek. Dla 7,6 proc. firm handlowych opóźnienia w płatnościach są przyczynkiem do podnoszenia cen produktów. O 5,8 proc. w stosunku do badania z ubiegłego kwartału wzrósł odsetek firm handlowych, które przyznają, że ich sytuacja finansowa się pogorszyła (do 27,1 proc.).

Jeśli chodzi o najbliższy kwartał — 37 proc. firm handlowych przewiduje, że ich sytuacja poprawi się, 11 proc. spodziewa się pogorszenia, a ponad połowa, 52 proc., jest zdania, że nic się w tym temacie nie zmieni. Nie ma poprawy, jeśli chodzi o średni okres przeterminowania faktur. W ubiegłym kwartale handlowcy czekali na płatności od kontrahentów średnio 3 miesiące i 21 dni.

Obecnie czas ten wydłużył się do 3 miesięcy i 28 dni. Ponadto, w porównaniu z ubiegłym kwartałem w firmach handlowych wzrosły wydatki ponoszone na obsługę zobowiązań. Obecnie wynoszą one 7 proc. wszystkich kosztów w przedsiębiorstwie, podczas gdy trzy miesiące temu było to 6,6 proc. Oznacza to, że firmy te angażują coraz większe pieniądze i zasoby, aby odzyskać zaległe należności od klientów i kontrahentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Handlowcy cierpią na zatory