Początek dzisiejszych notowań na rynkach
finansowych jest bardzo dobrą egzemplifikacją obecnych warunków działania
inwestorów. Mają świadomość, że korzystne tendencje w gospodarkach nie zostały
ostatecznie zahamowane, co potwierdziły choćby publikacje danych o PKB za II
kwartał. Kraje, w których odnotowano spadek tempa rozwoju w porównaniu z I
kwartałem były raczej wyjątkiem niż regułą.
Jednocześnie jednak są powody, by sądzić, że w kolejnych kwartałach trudno
będzie o dalsze przyspieszenie. Podnosi się baza porównawcza, nie widać
ożywienia wydatków konsumpcyjnych w dojrzałych gospodarkach. W związku z tym nie
może dziwić wyczulenie inwestorów na wszelkie sygnały wskazujące na gorsze
perspektywy gospodarcze.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Początek dzisiejszych notowań na rynkach
finansowych jest bardzo dobrą egzemplifikacją obecnych warunków działania
inwestorów. Mają świadomość, że korzystne tendencje w gospodarkach nie zostały
ostatecznie zahamowane, co potwierdziły choćby publikacje danych o PKB za II
kwartał. Kraje, w których odnotowano spadek tempa rozwoju w porównaniu z I
kwartałem były raczej wyjątkiem niż regułą.
Jednocześnie jednak są powody, by sądzić, że w kolejnych kwartałach trudno
będzie o dalsze przyspieszenie. Podnosi się baza porównawcza, nie widać
ożywienia wydatków konsumpcyjnych w dojrzałych gospodarkach. W związku z tym nie
może dziwić wyczulenie inwestorów na wszelkie sygnały wskazujące na gorsze
perspektywy gospodarcze.
Dziś takimi stały się ostrzeżenia ze strony japońskiego i australijskiego
banku centralnego, przed niepewnością co do wzrostu amerykańskiej i globalnej
gospodarki. Inwestorzy do słów bankierów centralnych przywiązują szczególne
znaczenie. Sprawa ma jeszcze jedno tło. Inwestorzy od tygodni zastanawiają się
nad dalszym ilościowym poluzowaniem polityki pieniężnej na świecie. Bank Japonii
na razie nie zmienił kursu w tym względzie, co mogło być przyczyną negatywnych
reakcji na rynkach finansowych.
Istotne są doniesienia z Chin, gdzie władze zapowiedziały dalsze spowolnienie
w przemyśle. Produkcja ma w II połowie tego roku zwiększać się o około 10% w
skali roku wobec 17,6-proc. zwyżki w I połowie 2010 r. To dodatkowo wzmacnia
obawy o losy globalnego ożywienia.
HB zwraca uwagę: Inwestorzy na świecie pozostają wrażliwi na wszelkie
informacje o pogorszeniu koniunktury gospodarczej w globalnej gospodarce.
Podwyżki stóp procentowych w Australii wyraźnie schłodziły tamtejszy rynek
nieruchomości.
Rynki nieruchomości: Australijskie budownictwo zwalniało tempo w sierpniu
trzeci kolejny miesiąc. Indeks mierzący aktywność w tej części gospodarki
obniżył się nieznacznie, do 43,2 pkt z 43,3 pkt w lipcu i tym samym pozostał
poniżej bariery 50 pkt, rozwój od spowolnienia. Najsłabiej wygląda
sytuacja w budownictwie mieszkaniowym. W sierpniu indeks dla tego segmentu spadł
o 0,5 pkt, do 38,4 pkt. W przypadku robót infrastrukturalnych odnotowano wzrost
o 4,1 pkt, do 40,3 pkt. Najlepiej było w zakresie budownictwa komercyjnego,
gdzie wzrost wyniósł 7,6 pkt (do 42,9 pkt). Negatywne skutki podwyżek stóp
procentowych, jakie miały miejsce od października 2009 r. do maja tego roku są
zatem nadal widoczne. Trwająca przerwa w podwyżkach kosztów pieniądza w
Australii, której kolejną odsłoną była dzisiejsza decyzja tamtejszego banku
centralnego, nie zmienia faktu, że w kolejnych miesiącach australijskie banki
będą zmuszone podnosić oprocentowanie kredytów hipotecznych, by powetować sobie
wyższe koszty finansowania. Takiego zdania są specjaliści z UBS.
Katarzyna Siwek Home Broker
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.