HCP ma doradcę prywatyzacyjnego

Cezary Pytlos
10-02-2000, 00:00

HCP ma doradcę prywatyzacyjnego

W tym roku zostanie podwyższony kapitał akcyjny spółki H. Cegielski-Poznań. Resortowi skarbu w prywatyzacji będzie doradzał Rotschild CF Polska.

W drugim przetargu Ministerstwo Skarbu Państwa wybrało doradcę prywatyzacyjnego dla spółki H. Cegielski-Poznań. Została nim firma Rotschild CF Polska.

Resort skarbu zamierza jeszcze w tym roku podwyższyć kapitał akcyjny firmy, a w 2001 roku odsprzeda inwestorom resztę swoich akcji. Obecnie kapitał akcyjny spółki wynosi 70 mln zł, drugie tyle — kapitał zapasowy.

HCP Poznań produkuje głównie silniki i maszyny okrętowe. Trzy fabryki — silników okrętowych, urządzeń mechanicznych i wyrobów precyzyjnych — generują 70 proc. przychodów HCP. Swoich zakusów na przejęcie tej części fabryki nie ukrywa Stocznia Gdynia. Spekuluje się także na temat kapitałowego wejścia Holeby, duńskiego producenta silników wysokoprężnych.

— To zupełne nieporozumienie — zaprzecza Bolesław Januszkiewicz, rzecznik prasowy HCP.

Przyszły inwestor musi liczyć się z dużymi wydatkami, głównie na modernizację mocno już przestarzałego parku maszynowego.

— W 2000 r. wydaliśmy na ten cel 50 mln zł. W tym roku zainwestujemy kolejne 15 mln zł. To jednak kropla w morzu potrzeb — mówi Bolesław Januszkiewicz.

Przedstawiciele Cegielskiego nie chcą ujawnić, ile rzeczywiście trzeba zainwestować w firmę.

Działalność na rynku stoczniowym jest jednak coraz mniej opłacalna. Trudniej też konkurować z producentami azjatyckimi.

— Dlatego wychodzimy z ofertą na rynek pozastoczniowy. Duże nadzieje wiążemy z General Electric — mówi Bolesław Januszkiewicz.

GE rozpoczął współpracę z Fabryką Silników Agregatowych, spółką Cegielskiego. Z Fabryką Pojazdów Szynowych (FPS) współpracuje natomiast kanadyjski Bombardier.

— Wspólnie przygotowujemy się do startu w przetargu na tramwaje dla Poznania, Szczecina i Wrocławia. Naszymi rywalami będą na pewno Alstom i ADtranz — mówi Bolesław Januszkiewicz.

Problemem jest nieudany mariaż FPS z czeską Tatrą. Realizację kontraktu na dostawę tramwajów dla Poznania Czesi zrzucili w całości na barki HCP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / HCP ma doradcę prywatyzacyjnego