Historyczne tąpniecie popytu na auta w UE

opublikowano: 19-01-2021, 14:46

Pandemia zmniejszyła unijny rynek motoryzacyjny o blisko 24 proc. W 2020 r. na drogi wyjechało o ponad 3 mln mniej nowych aut niż rok wcześniej.

W wyniku ataku koronawirusa w ubiegłym roku w Unii Europejskiej odnotowano największy w historii prowadzenia statystyk roczny spadek popytu na nowe samochody. Zarejestrowano ich 9,94 mln wobec ponad 13 mln rok wcześniej. Oznacza to spadek o 23,7 proc.

Zapaść w sprzedaży aut w całej UE to oczywiście efekt ograniczeń w funkcjonowaniu gospodarek unijnych państw. Jeszcze nic nie wywołało takiego tąpniecia na rynku, jak działania mające na celu powstrzymanie pandemii, w tym pełny lockdown.

W 2020 r. dwucyfrowo skurczyły się wszystkie unijne rynki samochodowe. Największym przegranym wśród dużych graczy jest Hiszpania (-32,3 proc.), a tuż za nią są Włochy (-27,9 proc.) i Francja (-25,5 proc.). Mniejsze straty poniósł rynek niemiecki (-19,1 proc.), a najmniejsze - duński (-12,2 proc.). Polska znalazła się w środku stawki ze spadkiem o 22,9 proc.

Wśród grup producenckich oferujących auta na terenie UE największy spadek popytu zanotowała Mazda (-42,5 proc.), a na drugim biegunie była Toyota Group (-12,8 proc.), oferująca marki Toyota i Lexus.

Najbardziej poszkodowaną marką był Smart koncernu Daimler. W 2020 r. zarejestrowano jedynie 25,3 tys. smartów, a to oznacza spadek zainteresowania przekraczający 76 proc. To jednak skutek nie tylko pandemii, ale również wycofania z oferty aut z silnikami spalinowymi. Najpłynniej przez pandemiczny rok przejechało Porsche. Niemiecka marka aut sportowych zanotowała w 2020 r. „tylko” 10-procentową obniżkę liczby rejestracji.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane