Historyczny dołek nabywców mieszkań

opublikowano: 09-05-2013, 14:12

Ostatni raz taką chęć do kupowania mieszkań i samochodów mieliśmy w 2005 r. A był to najsłabszy rok w ostatniej ośmiolatce.

Kryzys daje nam się coraz mocniej we znaki. Co z tego, że media stale piszą o spadających cenach mieszkań, skoro w społeczeństwie animusz do nabywania nieruchomości siadł zupełnie. Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH opublikował najnowszy barometr rynku consumer finance w II kwartale 2013 r. oraz wskaźnik skłonności do dokonywania poważnych wydatków. Chęci do szastania pieniędzmi w społeczeństwie nie ma żadnych. Zarówno jeśli chodzi o kupno mieszkania, remont, jak też nabycie samochodu wskaźnik zanotował największą zniżkę od 2005 r., a więc od czasów kiedy rynek kredytów mieszkaniowych dopiero zaczynał powstawać.

None
None

 

Trudno dziwić się ludziom skoro, jak wynika z badań IRG SGH, pogarsza się sytuacja finansowa społeczeństwa. Co prawda odsetek gospodarstw domowych, które mają problem z obsługą zobowiązań (nie tylko kredytowych) spadł w II kwartale z 53,2 proc. do 51,7 proc., jednak bardzo niedobre rzeczy podziały się w grupie dłużników z problemami. Zmniejszył się odsetek ludzi z dużymi problemami z 40,7 proc. do 35,8 proc., ale za to podwoił się odsetek tych, którzy są w bardzo poważnych tarapatach. W I kwartale było ich 6,2 proc. w drugim już 12,5 proc.

Wygląda na to, że takich dłużników będzie przybywać. Odsetek gospodarstw domowych, które w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie spodziewają się problemów finansowych spadł z 40,7 proc. do 34,6 proc. Małych problemów spodziewa się 20,6 proc. badanych. Tu mamy spadek 24,2 proc. Wyraźnie przybyło jednak pesymistów. Duże kłopoty przewiduje 10,6 proc. Polaków wobec 7,9 proc. wcześniej.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: eugeniusz twaróg

Polecane