Hiszpanie inwestują

Agnieszka Janas
10-07-2007, 00:00

Barbara Topolska, dyrektor generalna Neinver Polska, informuje, że spółka chce budować obiekty komercyjne i mieszkania.

Rozmowa O projektach za pół miliarda

Barbara Topolska, dyrektor generalna Neinver Polska, informuje, że spółka chce budować obiekty komercyjne i mieszkania.

„Puls Biznesu”: Sejm uchwalił ustawę o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Przez wprowadzenie restrykcyjnych przepisów — dotyczących m.in. wydawania pozwolenia na budowę, koncesjonowania działalności obiektu handlowego liczącego powyżej 400 mkw. — jest ona niekorzystna dla deweloperów. Czy w tej sytuacji Hiszpanie nie obawiają się inwestowania w Polsce?

Barbara Topolska: Neinver nie koncentruje się tylko na wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Dywersyfikacja jest dobrym pomysłem na przeanalizowanie sytuacji i jej przeczekanie. Hiszpańscy właściciele spółki nie boją się inwestowania w Polsce. Pamiętają jeszcze, jakie przeszkody musieli pokonywać na macierzystym rynku. Poza tym widzą, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w naszym kraju.

Neinver znany jest w Polsce głównie jako deweloper centrów outlet Factory. Co ma pani na myśli, mówiąc o dywersyfikacji działalności?

Rozpoczęliśmy inwestycje mieszkaniowe w Gdańsku i Wrocławiu — budowa ruszy w 2008 r. Na te dwa osiedla wydamy łącznie 270 mln EUR. Poza tym Neinver wciąż poszukuje nowych możliwości inwestycyjnych w Polsce. Nie wykluczamy budowy hoteli. Zwłaszcza że Polska będzie współgospodarzem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, a z tym związane są duże potrzeby inwestycyjne w infrastrukturę turystyczną, rozrywkową i sportową.

Jako pierwsi wprowadziliście do Polski outlet. Co dalej?

Planujemy wprowadzenie na polski rynek nowego konceptu handlowego — parków retailowych połączonych z centrami outlet Factory. Powstają już dwa obiekty tego typu: we Wrocławiu oraz w Krakowie. W stolicy Dolnego Śląska zbudujemy w dwóch etapach 18 tys. mkw. powierzchni najmu. Będą to budynki wolno stojące. W pierwszej fazie powstanie 11 tys. mkw. powierzchni najmu. Znajdzie się tam hipermarket o powierzchni 5 tys. mkw. i dodatkowo duże sklepy: odzieżowe, sportowe, ze sprzętem AGD RTV czy wyposażeniem domu. Tę część oddamy do użytku w I kwartale 2008 r. Kontynuacją tego projektu będzie druga faza: 7 tys. mkw. powierzchni najmu z marketem budowlanym. Dodatkowo w ramach inwestycji powstaną dwie restauracje i stacja benzynowa. Właśnie prowadzimy negocjacje z najemcami. Łącznie wydamy na ten obiekt 21,5 mln EUR.

Ale wielkość działki w Krakowie nie sprzyja budowie wolno stojących wielkopowierzchniowych pudełek?

Jeśli chodzi o Kraków, to re-tail park będzie stanowił część powstającego tam budynku outletu. Ze względu na ukształtowanie terenu w Krakowie zbudujemy tylko jeden obiekt. Na jego piętrze znajdzie się centrum outlet Factory (19 tys. mkw. powierzchni najmu), a na parterze retail park (18,3 tys. mkw. powierzchni najmu). Prace budowlane ruszą jeszcze w tym miesiącu. Otwarcie planujemy w III kwartale 2008 r. Łączna wartość inwestycji to 58 mln EUR.

Co z zapowiadaną rozbudową outletu w Ursusie?

Planujemy jego trzecią rozbudowę. Sprzyja nam decyzja władz Warszawy o budowie i modernizacji ulicy Lazurowej. Będzie ona przebiegała tuż przy naszej działce, co stwarza nam zupełnie nowe możliwości komunikacyjne.

Chwalicie się inwestycją Factory w Poznaniu, co tam zrobiliście?

Już 5 września nastąpi otwarcie I etapu centrum outlet Factory Poznań w Luboniu. Jego budowa podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy — 80 sklepów o powierzchni najmu 9,7 tys. mkw. — będzie także pierwszym centrum outlet w Wielkopolsce. Drugi etap tej inwestycji oddamy rok później. Wówczas centrum powiększy się o kolejne 40 sklepów. Łączna powierzchnia inwestycji wyniesie 15,5 tys. mkw. do wynajęcia.

Neinver zapowiadał budowę drugiego Factory w stolicy.

Trwają rozmowy z miastem na temat budowy takiego obiektu na pozostającej własnością firmy działce na Białołęce. Mam nadzieję, że ta faza procesu inwestycji zakończy się szybko.

Jaką działalność firma prowadzi w innych miastach?

W Poznaniu powstaje Galeria Malta. Jej otwarcie nastąpi w IV kwartale 2008 r. To nie koniec planów, bo mamy jeszcze dwie działki pod centra outlet w innych miastach Polski oraz dwie działki pod zabudowę mieszkaniową. Ponieważ jesteśmy na etapie finalizowania umów — więcej szczegółów będziemy mogli przekazać niebawem.

Agnieszka Janas

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Hiszpanie inwestują