Hiszpański wytwórca okien w rękach Polaków

opublikowano: 10-12-2020, 20:00

Oknoplast przejął kontrolę nad firmą Ampuero, największym w Hiszpanii producentem okien PVC. Teraz w planach ekspansja za ocean.

Iberyjska ekspansja
Iberyjska ekspansja
Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu nie ujawnia ceny, za jaką jego firma stała się właścicielem hiszpańskiego Ampuero. Tłumaczy, że to “tajemnica handlowa”.
Marek Wiśniewski

Firma z podkrakowskiego Ochmanowa to jeden z największych producentów stolarki otworowej w Polsce. Specjalizuje się w oknach z PVC. Podobnie, jak firma Ampuero, która jest największym producentem tego typu okien w Hiszpanii. To założone w 1975 r. przedsiębiorstwo rodzinne z siedzibą w miejscowości Limpias, w prowincji Kantabria nad Zatoką Baskijską. Oprócz fabryki i magazynów (łącznie 20 tys. m kw.) ma też własną liczącą prawie 300 placówek, siecią handlową w całym kraju, a okna sprzedaje pod marką Hermet 10. Roczne przychody Ampuero wynoszą 35,7-35,8 mln EUR (około 153 mln zł). To najwyższe w historii firmy rezultaty osiągnięte w latach 2019 i 2020. Ostatni okres to czas dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży. Jeszcze w połowie kończącej się dekady przychody nie przekraczały 10 mln EUR. Mimo tego wzrostu sprzedaży Ampuero jest firmą pięciokrotnie mniejszą niż Oknoplast.

Pierwsza taka akwizycja

W zeszłym miesiącu polski inwestor kupił kontrolny pakiet hiszpańskiej firmy (jej pozostałe udziały pozostały w rękach dotychczasowych właścicieli). Wartości transakcji strony nie ujawniły, wiadomo tylko, że Oknoplast zapłacił cenę z własnych funduszy. Zakup był poprzedzony rocznym okresem wzajemnego badanie się podmiotów oraz negocjacji.

- Jesteśmy pierwszą polską firmą produkującą okna PVC, która zdecydowała się na zagraniczne przejęcie – podkreśla Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu.

Firma działa na obecnie na 13 europejskich rynkach, w tym m.in. w Niemczech, Włoszech, Francji, czy Belgii. Ostatnim znaczącym krajem w Unii Europejskiej, w którym Oknoplast nie był dotychczas obecny, była właśnie Hiszpania.

- Już od dłuższego czasu przyglądaliśmy się tamtejszemu rynkowi. Obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa wydał się nam bardzo dobrym momentem na dokonanie tam akwizycji – wyjaśnia Mikołaj Placek.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Hiszpania to dla polskiego inwestora wyzwanie. Tamtejszy rynek stolarki otworowej - z racji panującego klimatu - jest zdominowany przez produkty z aluminium. Stanowią one około 90 proc. wszystkich sprzedawanych w Hiszpanii okien, a okna z PVC to najwyżej kilkanaście proc. rynku (W całej UE okna aluminiowe to około 20 proc., zaś z PVC – ponad 60 proc.).

Zadaniem Oknoplastu będzie zatem przekonanie Hiszpanów, że okna z PVC nie są wcale gorsze niż aluminiowe. Podobne zadanie stanęło przed polskim producentem kilkanaście lat temu, gdy zdecydował się na wejście do Włoch. Teraz jest tam jednym z wiodących sprzedawców stolarki okiennej.

Do Ameryki Południowej

Zdaniem Javiera Garzóna, prezesa Ampuero dzięki współpracy z polskim inwestorem Hermet 10 będzie się mógł stać najbardziej rozpoznawalną marką okien na rynku hiszpańskm, podobnie jak Oknoplast w Polsce, czy we wspomnianych już Włoszech.

Hiszpańska akwizycja to zdaniem Mikołaja Placka pierwszy krok do podboju hiszpańskojęzycznych rynków Ameryki Południowej. Na razie prezes nie precyzuje jednak, do których konkretnie krajów się wybiera. Ekspansja do Ameryki Południowej to w jego ocenie perspektywa trzech-pięciu lat.

- Najpewniej zdecydujemy się na przejęcie któregoś z funkcjonujących tam producentów lub na budowę własnej fabryki – mówi Mikołaj Placek.

Miliard w rozumie

Zeszły rok małopolska spółka zamknęła ze skonsolidowanymi przychodami na poziomie 770 mln zł (plany mówiły o wyniku 777 mln zł), przy czym aż 72 proc. pochodziło z eksportu. Było to o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Prezes Mikołaj Placek nie chce ujawniać prognoz dotyczących kończącego się roku. Gdyby sprzedaż wzrosła w podobnym stopniu jak rok wcześniej, przychody grupy sięgnęłyby 820 mln zł. Na wyniki grupy w 2021 r. wpływ będą miały oczywiście rezultaty osiągnięte przez hiszpańską spółkę zależą (choć na razie nie wiadomo jeszcze jak będą konsolidowane). Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami strategii przyszłoroczne przychody Oknoplastu miałby sięgnąć 1 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane