HK i HTS mają plan odnowy

Katarzyna Jaźwińska
04-02-2002, 00:00

Rady nadzorcze hut Katowice i Sendzimira przyjęły programy restrukturyzacji firm. Spółka z Dąbrowy Górniczej skupi się na produkcji półwyrobów, których większość — przede wszystkim blachy — przetworzy HTS. Jest tylko jeden warunek — trzeba znaleźć około 1,2 mld zł na inwestycje.

Huty Katowice i Sendzimira mają już gotowe, zaakceptowane przez rady nadzorcze, programy restrukturyzacji. Jak można było się spodziewać, by być w zgodzie z rządowym programem uzdrowienia branży i ustawą dotyczącą jej naprawy, huty w swoich strategiach zapisały odroczenie płatności budżetowych długów i plany skonwertowania zobowiązań handlowych na akcje Polskich Hut Stali, czy majątek spółek z grupy, których działalność nie jest związana z hutnictwem.

HTS zaplanowała oczywiście również inwestycję w modernizację walcowni gorącej blach, i zgodnie z zapowiedziami Edwarda Nowaka, wiceprezesa do spraw strategii i rozwoju, wygaszenie jednego z wielkich pieców.

W HK natomiast nie będzie budowy linii zintegrowanego odlewania i walcowni blach na gorąco.

— W hucie został powołany zespół ekspertów, którzy mają trzy tygodnie na przedstawienie projektu realizacji inwestycji tylko w linię ciągłego odlewania stali. Wiele wskazuje na to, że ta maszyna nie będzie w przyszłości zintegrowana z linią ZOWB. Będzie produkować półwyroby, a to oznacza konieczność zamknięcia w HK walcowni zgniatacz i walcowni ciągłej kęsów. Zdolność wytwórcza nowej linii ma sięgnąć 1,3 mln ton, z tego 700 tys. zostanie w ramach PHS przekazane Hucie Sendzimira, 300 tys. ton — Hucie Częstochowa, 100 tys. ton przeznaczy na własne potrzeby, a pozostała część trafi do innych firm — mówi jeden z anonimowych przedstawicieli branży.

Andrzej Capiga, wiceprezes ds. strategii HK, szacuje, że po realizacji tych planów spółka ma szansę zaoszczędzić 40 USD na tonie produktu. Jeśli te plany zostaną zrealizowane, spółka z Dąbrowy Górniczej stanie się hutą surowcową, a podkrakowska firma będzie w grupie PHS dominować w przetwarzaniu półwyrobów na blachy dla budownictwa czy motoryzacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / HK i HTS mają plan odnowy