Home Broker zmienił kurs i pokazał lwi pazur

Eugeniusz Twaróg
15-02-2011, 00:00

Różne usługi pod jednym dachem. Ta strategia sprawdziła się. Pośrednik zwiększy zatrudnienie.

Obroty pośrednika poszły w ubiegłym roku w górę o 246 proc.

Różne usługi pod jednym dachem. Ta strategia sprawdziła się. Pośrednik zwiększy zatrudnienie.

Home Broker, pośrednik w obrocie nieruchomościami i pośrednik finansowy, po raz pierwszy ujawnił wyniki. W 2010 r. zarobił 6 mln zł przy przychodach 83 mln zł. Jego obroty wzrosły ponad trzykrotnie — w 2009 r. wyniosły "tylko" 24 mln zł. To daje niemal 246-procentową dynamikę. A przecież start Home Brokera przed trzema laty nie był specjalnie udany. Przez pierwszy rok wydawało się, że firma założona za pieniądze Leszka Czarneckiego i Jarosława Augustyniaka nie wyjdzie z powijaków.

Rozwinięcie skrzydeł

Kluczem okazała się zmiana strategii. Oprócz pośrednictwa nieruchomościowego Home Broker zajął się szukaniem finansowania dla klientów zainteresowanych kupnem mieszkania. Ta część biznesu pozwoliła mu rozwinąć skrzydła.

— Możemy teraz już powiedzieć, że ten model biznesowy — łączenia usług pośrednictwa nieruchomościowego oraz finansowego — sprawdził się — uważa Jarosław Augustyniak, szef Idea Banku i jeden z twórców Home Brokera.

W styczniu ubiegłego roku Home Broker pośredniczył w zaciągnięciu kredytów za 30 mln zł. W styczniu 2010 r. już za 350 mln zł. W całym roku klienci dostali z jego pomocą kredyty za 1,4 mld zł, co daje mu miejsce w ścisłej czołówce pośredników finansowych.

Dobrze wygląda też nieruchomościowy biznes. O ile w styczniu 2010 r. broker zamknął 211 transakcji kupna-sprzedaży, o tyle równo rok później już 606. W całym ubiegłym roku było ich ponad 5 tys. Gros przypada na rynek wtórny — 73 proc. transakcji przypada na mieszkania używane.

Przerób w Home Brokerze rośnie, rosną też moce przerobowe. Obecnie pośrednik zatrudnia 480 doradców od nieruchomości i 260 doradców finansowych. Nie są to już jak rok temu tylko doradcy kredytowi. Spółka obrasta bowiem w coraz to nowe usługi. Pomaga sprzedać, kupić, wynająć mieszkanie, znaleźć najemców, zdobyć kredyt, a także zainwestować pieniądze. Damian Millibrand, prezes Home Brokera, tłumaczy, że produkty inwestycyjne pomagają nawiązać dłuższą relację z klientem.

— Kiedy kupuje on mieszkanie, nie interesuje go nic więcej jak tylko zdobycie kredytu. Za jakiś czas dzwonimy jednak do niego i proponujemy, żeby zaczął oszczędzać na nowe mieszkanie lub odkładał pieniądze dla dzieci — mówi szef Home Brokera.

Pod rękę z Idea

Niedługo w ofercie pośrednika pojawią się dodatkowe produkty, specjalnie szyte dla niego przez Idea Bank. Jeden już jest: kredyty dla małych deweloperów. Kolejne to kredyty z okresem karencji dla klientów kupujących mieszkanie na etapie "dziury w ziemi" oraz dla osób zamieniających mieszkania, które do czasu zamieszkania pod nowym adresem nie płacą rat.

W tym roku broker chce podwoić przychody. Zysk ma być większy niż wynik z 2010 r. razy dwa. Znacząco zwiększy się stan zatrudnienia — do 1,2 tys. Rozrośnie się też sieć sprzedaży. Obecnie pod szyldem Home Broker działają 43 placówki. Na koniec roku będzie ich ponad 60.

Już jest drugim co do wielkości pośrednikiem w kategorii pośrednictw finansowych. Pod względem obrotów znajduje się w ścisłej czołówce. Lepszy wynik netto ma tylko Open Finance.

okiem konkurenta

To dobry pomysł

Krzysztof Barembruch, wiceprezes A-Z Finance

Klient ma jeden cel — kupić mieszkanie. Kredyt jest tylko środkiem do osiągnięcia celu. Pomysł połączenia usług nieruchomościowych i finansowych na pewno jest działaniem bardziej proklientowskim niż tylko pośrednictwo kredytowe. Z lekką zazdrością patrzymy jak ten model został wdrożony w praktyce. Czy ktoś może go powielić? Zgodnie ze starą zasadą, że lepiej być pierwszym niż lepszym, niełatwo będzie to zrobić, choć nie wykluczam, że część pośredników pójdzie tą drogą. Według mnie, model pośrednictwa tylko jednego produktu wcześniej czy później skończy się i rozwinie się w kierunku planowania finansowego albo kompleksowego rozwiązywania problemów finansowych klienta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Home Broker zmienił kurs i pokazał lwi pazur