Home office? Tylko nie to!

opublikowano: 10-12-2020, 14:13

Bez odpowiednich narzędzi pracownicy zdalni są skazani na darmowe nadgodziny.

Nie wierzmy pracodawcom. Chwalą się wdrażaniem równowagi między życiem a pracą, jednocześnie oczekując od pracowników zdalnych, że będą czuwali przy swoich smartfonach całą dobę, siedem dni w tygodniu, przez okrągły rok. No dobrze – mówienie o permanentnej dyspozycyjności jest przesadą. Niemniej ograbianie ludzi z czasu wolnego i odpoczynku to norma. Dowód? Dla 42 proc. uczestników badań zrealizowanych przez firmę Ricoh home office oznacza nadgodziny, za które w większości nie dostają zapłaty.

Zmęczenie, stres, rozdrażnienie:
Zmęczenie, stres, rozdrażnienie:
63 proc. pracowników odczuwa negatywne skutki pracy zdalnej – wynika z badania MultiSport Index 2020 przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Benefit Systems.
Adobe Stock

– Związana z pandemią niepewność sprawia, że wielu ludzi nie upomina się o swoje prawa. Żaden menedżer nie musi wywierać na nich bezpośredniej presji. Zwyczajnie czują, że w ich przedsiębiorstwach przekraczanie norm jest mile widziane. Bez szemrania siedzą więc przy służbowych laptopach od świtu do nocy, zapominając, że z czasem odbije się to na ich zdrowiu, psychice i produktywności – wskazuje Bartłomiej Brach, antropolog organizacji.

Czy osoby pracujące za długo zawsze są ofiarami strachu i łamania przepisów?

– Niekiedy po prostu szwankuje komunikacja, organizacja pracy albo ludzie nie zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia technologiczne – mówi Andrzej Kozłowski, prezes spółki Emitel.

31 proc. respondentów sondażu odczuwa zniechęcenie, bo ma problemy z oprogramowaniem i sprzętem. Bolączką jest też brak wsparcia działów IT – 30 proc. ankietowanych skarży się na niełatwy kontakt i trudności z uzyskaniem szybkiej pomocy. Jakie są konsekwencje? Bez odpowiedniego wyposażenia 24 proc. pracowników nie może dobrze obsłużyć klientów, a 27 proc. nie współpracuje w pełni efektywnie ze swoim rozproszonym zespołem.

Praca zdalna nie musi być koszmarem. I często nie jest, skoro według badań CBRE i Grafton Recruitment większość pracowników chce wykonywać swoje obowiązki z domu co najmniej raz w tygodniu. Jednocześnie niewielu ma ochotę działać poza biurem codziennie. Pierwotny entuzjazm wobec home office stopniał równie szybko jak kostki lodu wrzucone do gorącej wody. Czy powróci? Jeśli pracodawcy zapewnią pracownikom wsparcie.

Poznaj program webinaru “Kontrola zarządcza w organizacji”, 13 stycznia 2021 >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane