Honda oprze się bessie

Wojciech Zieliński
20-12-2001, 00:00

Japońskim producentom — Hondzie i Toyocie — mimo kryzysu panującego w branży motoryzacyjnej wiedzie się dobrze. Honda zapowiada wyższy wzrost sprzedaży na świecie, ale na rynku polskim lepsze wyniki osiąga jej rywal.

Podczas gdy sprzedaż aut na rynkach światowych maleje, japońscy liderzy zapowiadają ekspansję.

Honda prognozuje wzrost sprzedaży na świecie w przyszłym roku o 6 proc. (do 2,81 mln sztuk), a wzrost produkcji o ponad 8 proc. W związku z bardzo optymistycznymi prognozami, Honda nie tylko nie zwalnia pracowników, ale zamierza zatrudnić nowych. Firma rozważa rozbudowę fabryki w Chinach i Indonezji. Z taśm zmodernizowanej chińskiej fabryki zjedzie 120 tys. samochodów — zamiast 50 tys. Zakład w Indonezji zwiększy produkcję z 12 tys. do 20 tys. aut. Honda inwestuje w fabryki za granicą po to, aby później eksportować samochody do Japonii i tym samym zmniejszać koszty.

— Znacznie taniej jest importować samochody z Tajlandii — mówi Hiroyuki Yoshina, szef Hondy.

Część firmy zajmująca się produkcją motocykli ma jeszcze ambitniejsze plany i zapowiada zwiększenie sprzedaży w przyszłym roku o 28 proc.

Również Toyota zapowiada wzrost sprzedaży w przyszłym roku. Będzie on jednak skromniejszy i wyniesie 2 proc. Trzeci co do wielkości na świecie producent samochodów zapowiada budowę nowych fabryk w Ameryce i Europie Środkowej. Nie wiadomo jeszcze, gdzie je zlokalizuje. W Ameryce najpoważniejszym kandydatem jest Meksyk, a w Europie rywalizacja toczy się między Czechami, Węgrami a Polską. Wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na Czechy.

W Polsce Honda pozostaje w cieniu Toyoty, notując spadek sprzedaży. Toyota natomiast jako jeden z niewielu producentów poprawiła sprzedaż. Wyniki firmy są aż o 10,81 proc. lepsze niż w 2000 r. Największym jej hitem na rynku polskim jest model Yaris.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Zieliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Honda oprze się bessie