Hyundai wypuszcza na drogi „robotaxi”

Koreański koncern już za kilka dni uruchomi pilotażowy program autonomicznych taksówek.

Pamiętacie amerykańską komedię „Czy leci z nami pilot?” Minęło prawie 40 lat od premiery, a Leslie Nielsen mógłby nakręcić drugą część, tym razem korzystając z samochodów bez kierowców.  

Wyświetl galerię [1/2]

Hyundai kona z floty BotRide

ARC

Już 4 listopada flota elektrycznych SUV-ów wyjedzie na ulice Irvine w Kalifornii. Hyundai wspólnie z firmami Pony.ai i Via uruchamiają serwis BotRide. To usługa oferująca współdzielony transport na żądanie. Kona przyjedzie bez kierowcy.

Użytkownicy będą mogli zamówić przejazd poprzez aplikację na smartfony. Algorytm stworzony przez Via pomoże utworzyć grupę podróżujących i wskazać im najbliższy przystanek dogodny dla każdego.

Hyundai chce przetestować autonomiczne taksówki w warunkach drogowych. Tutaj do gry wchodzi system opracowany przez Pony.ai składający się z czujników, kamer i oprogramowania. Identyfikuje on dokładną pozycję innych pojazdów, analizuje ruch pieszych w obszarze miejskim, monitoruje otoczenie i wreszcie stara się przewidywać zachowania innych uczestników ruchu drogowego.  

- Poprzez BotRide Hyundai wykorzystuje najnowocześniejsze technologie autonomicznych pojazdów i mobilności, aby wprowadzić nową, bezpieczną i wygodną formę transportu publicznego - powiedział Daniel Han, menedżer ds. zaawansowanej strategii produktu w Hyundai Motor America. 

Jak to zwykle bywa w takich newsach i w tym przypadku jest kilka „ale”. Na razie aplikacja obsługuje popularne miejsca na niewielkim obszarze. Hyundai sprawdzi więc możliwości w kontrolowanych warunkach. Usługa nie będzie też w pełni dostępna, bo grupa testerów ma liczyć zaledwie kilkaset osób, w tym mieszkających w okolicy studentów. 

Serwis Roadshow informuje, że we flocie pojazdów BotRide nadal będą pracować „ludzcy operatorzy”, których zadaniem będzie monitorowanie systemów autonomicznych. Koncern dmucha więc na zimne. TechCrunch przypomina, że obecnie zaledwie cztery firmy w Kalifornii mają zgodę na oferowanie tego typu usługi transportowej z użyciem autonomicznych aut. Oprócz Pony.ai są to Waymo, Zoox i AutoX.

Hyundai podchodzi do sprawy poważnie. Uruchomienie aplikacji BotRide nastąpi kilka tygodni po ujawnieniu, że firma zainwestuje w najbliższych latach około 35 mld USD w rozwój nowych technologii związanych z mobilnością, w tym rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy. Dołoży się do tego również rząd Korei Południowej.

Hyundai się spieszy, bo konkurencja nie śpi. Daleko zajechało już m.in. Waymo, projekt autonomicznej jazdy rozwijany przez Google, a ostatnio Toyota pochwaliła się, że w 2020 roku wystartuje jej pilotażowy program autonomicznych taksówek w centrum Tokio. Data nie jest przypadkowa i program pokryje się w czasie z igrzyskami olimpijskimi, czyli wielką areną marketingowych zmagań sponsorów.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu