Idea Bank ma apetyt na rynek grantów

Karolina Zawadka
22-08-2016, 09:13

Bank idzie za ciosem. Po udanym wdrożeniu faktoringu dla mikrusów wchodzi w segment doradztwa przy ubieganiu się o dotacje.

Zobacz więcej

Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku Marek Wiśniewski

Domeną Idea Banku jest obsługa finansowa mikro-, małych i średnich firm. Obsługuje 300 tys. klientów, a już 25 tys. przedsiębiorców za jego pośrednictwem  otrzymało kredyty w ramach wsparcia ze strony Unii Europejskiej oraz ze środków publicznych. Teraz chce wykorzystać swoją skalę, by kompleksowo doradzać firmom, ubiegającym się o unijne wsparcie.

- Wprowadziliśmy już sześć różnego typu programów kredytowania małych firm z udziałem środków publicznych (unijnych, ale też krajowych). Wśród tych programów można wymienić inicjatywę Jeremie, gwarancje de minimis czy gwarancje z programu COSME oraz InnovFin. W sumie z naszego pośrednictwa skorzystało w tym zakresie kilkadziesiąt tysięcy przedsiębiorców – mówi Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

Bank usługi dedykuje głównie aktywnym firmom jednoosobowym, których w tej chwili w Polsce jest ok. 2 mln. Dostarcza im produktów, często już istniejących na rynku, ale  skonstruowanych specjalnie dla nich. Tak było m.in. przy wdrażaniu usługi faktoringu, który wcześniej z trudem torował sobie drogę do najmniejszych podmiotów. Pomysł Idei polegał na znacznym obniżeniu minimalnej kwoty, z którą firma mogła korzystać z usługi. Teraz bank znów chce pozyskać spory kawałek tortu, wchodząc na rozwinięty już rynek doradztwa przy pozyskiwaniu dotacji z Unii Europejskiej. Jak? Powtarzając sprawdzony schemat: docieranie do wielu małych firm z niewielkimi potrzebami kapitałowymi.

- W naszej ocenie rynek usług doradczych dla małych firm, ubiegających się o dotacje rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych nie jest wystarczająco rozwinięty. Tego typu projekty nie znajdują się w orbicie zainteresowań dużych kancelarii. Tu widzimy niszę, która chcemy szybko zagospodarować – mówi Jarosław Augustyniak.

Nowa linia biznesowa Grupy Idea Banku to połączenie w jednym miejscu wszystkich usług związanych z pozyskiwaniem środków z UE. W ramach usługi doradczej wykonywana jest weryfikacja firmy pod kątem pozyskania finansowania, podawana jest rekomendacja, do jakiego typu programu przedsiębiorca się kwalifikuje, przedstawiane są zalecenia jak przemodelować biznes/projekt, aby możliwe było pozyskanie finansowania z UE, przewidziana jest obsługa związana z rozliczeniem dotacji. Doradca może też doradzić inny sposób finansowania np. bankowego, jeśli uzna, że będzie ono bardziej optymalne dla pomysłu przedsiębiorcy. Dla klientów banki audyt biznesu pod kątem pozyskania finansowania z UE jest bezpłatny. Pobierana jest niska opłata za początkowe sporządzenie wniosku, zaś uzupełnienie w razie nieprzewidzianych problemów jest bezpłatne. Opłata success fee pobierana jest od pozyskanej dotacji.
- Wierzymy też, że dzięki pozyskaniu dotacji wiele osób, które jeszcze nie prowadzą działalności, zdecyduje się założyć firmę. Dysponujemy siecią kilkudziesięciu oddziałów w całej Polsce, nasza usługa będzie więc dostępna na niespotykaną dotychczas skalę – podsumowuje prezes Idea Banku.
Zespół docelowo składać ma się z ok. 30 specjalistów z zakresu pozyskiwania funduszy. Pierwsi przedsiębiorcy już korzystają z usług doradczych grupy . Centrum Dotacji jest już powoli uruchamiane, a jego celem jest obsługa ok. 2000 firm miesięcznie.

Szeroki zasięg: Sieć oddziałów w całym kraju to jedna z naszych przewag konkurencyjnych, ponieważ dziś usługi doradcze świadczone są lokalnie, a co najwyżej regionalnie – mówi Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Zawadka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Banki / Idea Bank ma apetyt na rynek grantów