II filar liczy na Avon i Oriflame

Katarzyna Ostrowska
opublikowano: 1999-01-06 00:00

II filar liczy na Avon i Oriflame

TO NIE DLA NAS: Jarosław Lichodziejewski, dyrektor marketingu w Amway Polska, nie planuje współpracy z PTE. fot. G. Kawecki

Do tej pory żadne PTE nie potwierdziło, że do akwizycji emerytur chce wykorzystać struktury sprzedaży bezpośredniej, czyli dystrybutorów takich firm, jak Amway, Avon czy Oriflame. Nieoficjalnie wiadomo, że towarzystwa emerytalne planują jednak z nimi współpracę.

PTE, upatrujące szansę na sukces w ogromnej liczbie akwizytorów, interesują się sprzedawcami bezpośrednimi. Osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią jest bowiem w Polsce ponad 200 tys.

PTE Allianz z Oriflame

Firmy rozprowadzające swoje produkty drogą bezpośrednią dysponują już także siecią oddanych klientów, gdyż działają w Polsce od początku lat 90. Najdłużej — od 1991 r. — jest w Polsce Oriflame Polska. Amway Polska oraz Avon Cosmetics weszły na nasz rynek w 1992 roku.

W kręgach agencji ubezpieczeniowych mówi się o planowanym wykorzystaniu przez PTE Allianz dystrybutorów kosmetyków Oriflame. Już w momencie składania wniosku przedstawiciele PTE Allianz zapowiadali, że użyją nietypowych kanałów dystrybucji swoich produktów, zdecydowali się bowiem na niestandardowe formy dotarcia do klientów. Przedstawiciele towarzystwa nie potwierdzają jednak tej informacji, tłumacząc się tajemnicą handlową.

Sieci nie potwierdzają

Firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią nie potwierdzają informacji, jakoby ich pracownicy mieli zajmować się także dystrybucją produktów emerytalnych.

— Patrzymy niechętnie, gdy nasi pracownicy zajmują się dodatkową akwizycją, do tego jeszcze produktów finansowych. Być może poszczególne osoby będą się zajmować taką działalnością, praktycznie jednak jest to niemożliwe do sprawdzenia — uważa Michał Rogatko, dyrektor ds. marketingu w Oriflame Polska.

Amway już nie chce

Amway Polska chciał wcześniej zaproponować swoim pracownikom sprzedaż ubezpieczeń na życie i dożycie, jednak odszedł od tego projektu.

Sprzedaż ubezpieczeń wymaga licencji Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeniowego i wpłacenia opłat za każdego agenta. Dla Amwaya i jego 90 tys. własnych dystrybutorów, koszty wzbogacenia działalności o akwizycję ubezpieczeń byłyby zbyt wysokie.

— Zapewne propozycje kilku towarzystw emerytalnych, dotyczące dystrybucji emerytur przez naszych dystrybutorów, były konsekwencją naszych wcześniejszych projektów. Jest to jednak niemożliwe. Nie udostępnimy nawet listy naszych dystrybutorów — mówi Jarosław Lichodziejewski, dyrektor marketingu w Amway Polska.

Dyrektor Lichodziejewski obawia się również, że po 15 lutego PTE znów zaczną składać propozycje dla dystrybutorów Amwaya.