Przepływ towarów jest procesem fizycznym: można go sparametryzować i wycenić. Przepływ informacji jest natomiast niewidoczny — da się zarejestrować jedynie wybrane elementy, np. e-mail.
— W praktyce jakość wymienianej informacji bezpośrednio wpływa na przepływ pieniędzy w całym łańcuchu dostaw i na wyniki finansowe wszystkich uczestniczących w nim podmiotów — wyjaśnia Dorota Matysiak, kierownik projektów rozwojowych w Schenkerze.
Wymiana informacji jest jednym z ważniejszych elementów zarządzania łańcuchem dostaw. Jej brak lub niedoskonałości mogą zakłócić cały proces.
— Dzielenie się informacjami z dostawcami jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw. Ogromne znaczenie ma również wymiana informacji z operatorami logistycznymi i przewoźnikami. Pewne informacje są tajne, bo decydują o przewadze konkurencyjnej. Istnieje jednak pokaźna pula danych, których wymiana może się przyczynić do wspólnego sukcesu — zapewnia Tomasz Sączek, senior manager odpowiedzialny za operacje logistyczne w Carrefour Polska.
Zdaniem Grzegorza Lichocika, prezesa firmy Dachser, prawidłowa wymiana informacji jest równie ważna, jak fizyczne dostarczenie przesyłki.
— Niepełna informacja lub jej brak często uniemożliwiają prawidłowe działanie łańcucha dostaw. Aby skutecznie temu przeciwdziałać wprowadziliśmy system korygujący odchylenia lub wprowadzający zmiany do sposobu realizacji dostaw — opowiada Grzegorz Lichocik.
Jednym z najczęstszych błędów jest brak partnerskich relacji z kooperantami.
— Może to wynikać ze świadomości, że partnerzy pracują też dla firm konkurencyjnych. Rozwiązaniem jest odpowiedni dobór kooperantów — przekonuje Tomasz Sączek.
Wśród błędów wymienić można także krótkowzroczność i udostępnianie tylko informacji operacyjnych.
— Dla optymalnej realizacji dostaw ważna jest wymiana informacji strategicznych — wskazuje Tomasz Sączek.
Dorota Matysiak dodaje, że poważnym ograniczeniem prawidłowej wymiany informacji jest także niski poziom inwestycji w rozwój kanałów przepływu danych. Firmy częściej korzystają z tradycyjnych narzędzi, np. telefonu, faksu, poczty elektronicznej, a rzadziej ze zindywidualizowanych rozwiązań, takich jak EDI.
