Informacja wzmacnia rynek

Dorota Gąsowska
31-07-2006, 00:00

Rusza europejski program eContentplus — jego budżet to 149 mln EUR, czyli ponad pięć razy więcej niż w poprzedniej edycji.

Do 19 października można składać wnioski o dofinansowanie ze wspólnotowego programu eContentplus. Jest to ogólnounijna inicjatywa na lata 2005-08, dzięki której informacje powstające w sektorze publicznym mają być łatwo dostępne dla podatników. Program eContentplus ma realizować strategię lizbońską, która jest próbą stawienia czoła konkurencyjnemu rynkowi Stanów Zjednoczonych. Za oceanem przedsiębiorcy mają swobodny dostęp do danych, które powstają w jednostkach publicznych i także dzięki nim się rozwijają. Europa chce podobnego rozwiązania.

Motor wzrostu

Wartość rynku informacji opublikowanych w internecie szacowana jest na 433 mld EUR. Z tego 12-25 proc. stanowią informacje pochodzące z sektora publicznego. Zdaniem Komisji Europejskiej, swobodna dystrybucja tych danych nie tylko ożywiłaby branżę nowoczesnych usług, ale także spowodowałaby wzrost gospodarczy i wzrost zatrudnienia. Ponadto zwiększyłaby się przejrzystość działania jednostek publicznych, a informacje przez nie generowane byłyby lepiej zarządzane.

W ubiegłych latach te założenia realizowane były poprzez program eContent. W Polsce udało się zrealizować w tym czasie dwa projekty. Dzięki inicjatywie eEarth powstała baza danych geologicznych. Z kolei projekt ePSINet wspierał prace nad tworzeniem odpowiedniego prawodawstwa i standardów zarządzania informacją publiczną. Na terenie Europy Środkowo-Wschodniej koordynacją projektu zajęli się Polacy.

— Byliśmy liderem projektu. Koordynowaliśmy prace dużego i złożonego konsorcjum, co jest dowodem na to, że polska jednostka może sobie poradzić z takim zadaniem. Celem projektu była unifikacja na poziomie europejskim zagadnień legislacyjnych związanych z informacją sektora publicznego. Współpraca w ramach konsorcjum dała nam wiedzę na temat tego, jakie rozwiązania stosowane są w Czechach, na Słowacji, Węgrzech. Z kolei Rumunia, która nie jest członkiem UE, miała możliwość obserwacji tych procesów w krajach członkowskich — o swoich doświadczeniach mówi Wojciech Sadowicz ze stowarzyszenia Miasta w Internecie.

Z grupą lub bez

Konsorcja nie są warunkiem koniecznym do udziału w programie, jednakże Komisja Europejska zachęca do ich tworzenia. Odpowiednich partnerów można znaleźć w specjalnie stworzonej bazie pod internetowym adresem http://www.content-village.org/PartnerSpace.asp. O środki mogą starać się osoby prawne, które mają siedzibę w jednym z państw członkowskich UE, krajach EFTA (Norwegii, Islandii i Liechtenstein) oraz państwach kandydujących (Bułgarii, Chorwacji, Turcji i Rumunii).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Informacja wzmacnia rynek