Informix kupi kilka spółek IT

Mariusz Zielke
opublikowano: 2000-04-21 00:00

Informix kupi kilka spółek IT

Amerykańska firma wchodzi w produkty internetowe

POLSKA WAŻNIEJSZA: Informix, kierowany w Polsce przez Konrada Makomaskiego, zamierza mocniej zaistnieć na polskim rynku. Na razie zaangażowanie firmy jest u nas znacznie mniejsze niż jej głównych konkurentów: Oracle i IBM. fot. Grzegorz Kawecki

Informix, firma informatyczna znana głównie z produkcji narzędzi bazodanowych, zamierza wejść kapitałowo na polski rynek. Amerykańska spółka będzie inwestować w każdy projekt kwotę „kilkuset tysięcy dolarów”. Zamierza kupić nawet 10 spółek IT.

Informix, amerykańska spółka informatyczna, zamierza zwiększyć zaangażowanie na rynku polskim. Będzie kupować spółki znajdujące się na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Poza kapitałem dostarczy im sprzęt i oprogramowanie.

— Na razie jesteśmy na etapie analizowania planów biznesowych i wstępnych rozmów. Chcemy zwiększyć zaangażowanie na rynku polskim zarówno przez wprowadzanie nowych produktów, jak i inwestowanie w interesujące projekty — mówi Konrad Makomaski, prezes Informixa w Polsce.

Dodaje, że w portfelu Informixa może się znaleźć nawet 10 projektów, dotyczących rozwiązań internetowych. Z podobnym projektem technologicznego e-inkubatora startuje krakowski DNS wspólnie z firmami: Sun, Oracle, Cisco, RSA oraz dwoma funduszami venture capital.

— To bardzo dobre inicjatywy, dzieki którym łatwiej przekonać fundusz vc do inwestycji. Jednocześnie jest to forma eleganckiej promocji samych dostawców technologii - uważa Zygmunt Grajkowski, wiceprezes Enterprise Investors.

Wcześniej e-inkubator zaprezentował Internet Investment Fund, fundusz założony przez Rafała Stycznia, jednego z twórców giełdowego ComArchu.

Nowa strategia

Plany Informixa wiążą się ze zmianą strategii biznesowej dotychczasowych konkurentów — Oracle i IBM. Spółka chce przejść od sprzedaży tradycyjnych baz danych do dostarczania rozwiązań e-biznesowych.

W 1999 roku Informix kupił kilka firm specjalizujących się w tej dziedzinie. Najbardziej spektakularnym zakupem koncernu było przejęcie w marcu 2000 roku za około 1,1 mld USD (około 4,7 mld zł) firmy Ardent, producenta oprogramowania do integracji baz danych z aplikacjami e-biznes.

— Zapoczątkowaliśmy proces zmian naszej strategii. Nastąpiło już pewne przesycenie rynku tradycyjnymi systemami bazodanowymi, a firmy muszą dostosowywać się do nowej e-ekonomii. Dlatego produkty Informixa będą koncentrować się na obsłudze działalności internetowej klientów — mówi Konrad Makomaski.

Dla telewizji

Na razie nowe produkty będzie oferować trzech spośród 80 partnerów Informixa w Polsce (w tym Prokom i Ster Projekt). Informix prowadzi też zaawansowane negocjacje z krajowymi stacjami telewizyjnymi na temat instalacji systemów do zarządzania aktywami medialnymi. Taki system, umożliwiający m.in. udostępnianie materiałów telewizyjnych przez Internet, stosuje CNN, RAI, hiszpański Tele Sinco oraz BBC.

Szacunkowe obroty Informixa w Polsce wyniosły w 1999 roku około 50 mln zł. Głównymi klientami są firmy z sektora telekomunikacyjnego i bankowego.