Ingerujesz? Musisz zadbać

CSR: Działasz w branży eko? Powinieneś postawić na społeczną odpowiedzialność. Inaczej pozostaniesz w tyle za konkurencją

Przedsiębiorcy przestają traktować społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) jako dodatek do działalności, a coraz częściej przyjmują ją jako stałą, długofalową strategię zarządzania. CSR jest wśród firm coraz bardziej popularny również dzięki korzyściom, które przynosi m.in. dla środowiska i mieszkańców regionu. Wiele jednak zależy od branży, w której działa firma — przedsiębiorstwa z sektorów związanych ze środowiskiem są w specyficznej sytuacji. Muszą wciąż mieć na względzie zobowiązania związane m.in. z potencjalnymi zagrożeniami ekologicznymi. Dlatego w tego typu przedsiębiorstwach społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest już wyborem, ale staje się normą na długie lata.

— Tu nie chodzi o pojedyncze decyzje czy modę, ale o współodpowiedzialność. Za środowisko, pracowników i mieszkańców lokalnej społeczności. Musimy być na to wrażliwi i potwierdzamy to w kolejnych działaniach. Inna sprawa, że dziś nie można zaniechać tego typu inicjatyw, bo bez nich firma będzie daleko za konkurencją. Społeczna odpowiedzialność to dziś naturalna część działalności, a firmy z branży od niej nie uciekną — podkreśla dr Zenon Pokojski, wiceprezes Zakładów Azotowych Puławy. Grupa Puławy zbudowała kosztującą 200 mln zł instalację odsiarczania spalin z kotłów. Jej zadaniem jest wychwytywanie dwutlenku siarki — obecnie jego emisja została obniżona aż ośmiokrotnie.

Firma zyskuje dzięki instalacji także dodatkowe tony siarczanu amonu. Ukończyła też instalację demineralizacji wody, której rezultatem jest mniejsze zużycie surowców, ilości pobieranej wody i ograniczenie ilości ścieków. Najważniejszy skutek powyższych działań: emisje ścieków i gazów w ostatnich 20 latach zmniejszyły się w zakładach o kilkadziesiąt procent.

Ekopionierzy

Wśród promotorów ekoinwestycji jest także Energa. Znajdująca się w tej grupie elektrownia w Ostrołęce jest pionierska, jeśli chodzi o zagospodarowanie biomasy pochodzeniaroślinnego. Ma m.in. największe w kraju urządzenie przystosowane do spalania biomasy — kocioł o mocy 35 MW.

— Dziś świat szuka tanich i czystych technologii produkcji energii elektrycznej oraz rozwiązań, które dadzą niezawodność sieci. Obecne trudne czasy to wbrew pozorem dobra okazja dla rozwiązań odpowiedzialnego biznesu — uważa Mirosław Bieliński, prezes zarządu grupy Energa. Energa podejmuje wiele działań na rzecz ochrony przyrody — m.in. prowadzi „Fundusz dla przyrody” wspomagający ochronę wybranych gatunków zwierząt, akcję „Dbaj o bociany” i pierwszy w Europie projekt „Energetyczni Obrączkarze”.

Szeroki wachlarz działań, które mają na celu ochronę środowiska i zarządzanie zasobami naturalnymi w procesie produkcji, ma na koncie Grupa Lotos. Jest w nim np. Program 10+. Jego założenia to m.in. ponad 10 mln ton rocznego potencjału przerobu ropy naftowej, ponad 10 proc. własnego wydobycia ropy naftowej i ponad 10 mld zł wartości firmy.

— W tym przedsięwzięciu dobieraliśmy takie technologie, które zużywają mniej energii, są bardziej bezpieczne i powodują mniejszy wpływ na środowisko, zarówno w momencie realizacji inwestycji, jak i potem jej działania — mówi Jowita Twardowska, dyrektor pionu komunikacji i CSR grupy Lotos.

Mało wiedzą

Mimo wielu akcji promocyjnych polscy przedsiębiorcy wciąż bardzo mało wiedzą na tematy związane z CSR. W badaniu kadry zarządzającej sektora MSP przeprowadzonym na zlecenie PARP w lipcu 2013 r. do znajomość pojęcia „społeczna odpowiedzialność biznesu” wykazało jedynie 33 proc. badanych przedsiębiorców. Rzadko też wiedzą, jakie inwestycje mogą przeprowadzić w ramach zielonego CSR.

— Raport wykazał także, że przedsiębiorcy, którzy zadeklarowali wiedzę na ten temat, utożsamiają CSR z pojedynczymi działaniami, takimi jak prowadzenie działalności w sposób zgodny z prawem, wspieranie lokalnych organizacji czy dbanie o środowisko naturalne oraz warunki pracy. Zdecydowanie brakuje kompleksowej wiedzy w obszarze CSR, przede wszystkim w jakim celu ten system zarządzania wprowadza się w firmach i co można dzięki niemu osiągnąć — podkreśla Małgorzata Jelińska, główna specjalistka z Departamentu Programów Pilotażowych PARP.

Konferencje „PB” poświęcone CSR

O ile w dużych przedsiębiorstwach działających na międzynarodowych rynkach pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, rozumiane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią i kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić, redakcja „Pulsu Biznesu” organizuje we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa drugą edycję cyklu konferencji Akademii CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Najbliższe konferencje odbędą się w Gdańsku i Olsztynie. Więcej informacji: www.konferencje.pb.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Ingerujesz? Musisz zadbać