Innowacje i internet sprzyjają rozwojowi eksportu

  • Marta Bellon
17-03-2015, 00:00

39 proc. polskich firm już działających za granicą planuje do 2016 r. wejść na nowe rynki. Częściej to drobny biznes.

Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że 65 proc. dużych firm, 47 proc. średnich i 25 proc. małych eksportuje za granicę. Polscy przedsiębiorcy prowadzą swoje działania średnio w siedmiu krajach Unii Europejskiej: Niemczech, Rosji, Francji, Wielkiej Brytanii, Czechach, we Włoszech i na Litwie.

— Aż 97 proc. przedsiębiorstw dobrze ocenia decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności międzynarodowej,a 39 proc. planuje w ciągu 2 lat rozszerzyć obszar prowadzonej działalności. Co ciekawe, to małe firmy, zatrudniające maksymalnie 49 osób, częściej planują wejście na kolejne zagraniczne rynki (40 proc.) do końca 2016 r. niż średnie (35 proc.) — zwraca uwagę Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym.

Według nich tym, co decyduje o sukcesie na nowych rynkach, jest przede wszystkim znajomość danej branży — wskazuje na nią 54 proc. badanych oraz wykwalifikowana, doświadczona kadra i odpowiedni partnerzy (47 proc.). Większość firm przed debiutem na obcych rynkach zdobywa tę wiedzę poprzez partnerów biznesowych lub z ogólnodostępnych materiałów dotyczących sytuacji ekonomicznej danego kraju. 38 proc. przedsiębiorców przyznaje, że przed zagraniczną ekspansją wprowadza innowacje produktowe lub procesowe i zwiększa aktywność w internecie.

A 34 proc. rozpoczyna lub poszerza działania marketingowe. Za największą barierę w rozwijaniu międzynarodowej działalności badani uważają czynniki makroekonomiczne, np. kursy walutowe (20 proc.) i zagraniczną konkurencję (18 proc.). Dla 13 proc. sporym wyzwaniem są też obce przepisy i biurokracja.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Innowacje i internet sprzyjają rozwojowi eksportu