Innowacje tworzone z konsumentami i nowatorskie pasty

Materiały promocyjne Centrum Inteligentnego Rozwoju
opublikowano: 2025-12-18 20:00

Maspex stawia na ko-kreację z konsumentami. Projekt RIS CEL pokazuje nowy sposób tworzenia innowacji w branży spożywczej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W świecie, w którym firmy spożywcze konkurują już nie tylko smakiem, ale też wpływem produktów na zdrowie i styl życia, przewagę zdobywają ci, którzy potrafią słuchać konsumentów na wczesnym etapie projektowania. Taki właśnie model zastosowała Grupa Maspex, biorąc udział w projekcie EIT Food RIS Consumer Engagement Labs (CEL) realizowanym wspólnie z Instytutem InLife PAN w Olsztynie.

Tworzone razem z konsumentem

Projekt jest współfinansowany przez EIT Food, europejską wspólnotę wspierającą innowacje w sektorze rolno-spożywczym, a jego koordynatorem jest Uniwersytet Warszawski. To właśnie zespół UW odpowiada za metodykę Consumer Engagement Labs, łączącą wiedzę akademicką z praktyką biznesu i realnym doświadczeniem użytkowników końcowych.

Zamiast klasycznych badań opinii wykorzystano warsztaty ko-kreacyjne. 24 konsumentów, podzielonych na cztery grupy, przez kilka spotkań pracowało nad pomysłami na nowe produkty dla osób prowadzących rekreacyjnie aktywny tryb życia. Zwyczajowo sięgają oni nadal po kolorowe, słodzone napoje, ale coraz częściej szukają zdrowszych i atrakcyjnych alternatyw. Chodziło o wypracowanie rozwiązań mających zapewnić odpowiednie nawodnienie wraz z dodatkowymi funkcjami wspierającymi zdrowie psychiczne i fizyczne.

Z zebranych 12 koncepcji zespół projektowy wybrał te, które stały się punktem wyjścia do dalszych prac Maspex. Co istotne, nie chodzi wyłącznie o sam produkt, lecz o sposób jego tworzenia. Konsumenci nie byli tu „respondentami”, ale współautorami — wskazywali potrzeby, definiowali sytuacje użycia, komentowali opakowanie, język komunikacji i kontekst zakupowy. Ich pomysły zostały następnie skonfrontowane z wiedzą ekspertów z obszaru innowacji, marketingu, NPD i R&D.

Projekt RIS CEL pokazał, że ko-kreacja z udziałem naukowców i użytkowników końcowych pozwala ograniczyć ryzyko rynkowe, szybciej weryfikować hipotezy oraz lepiej dopasować produkt do oczekiwań grupy docelowej, poszukującej wygodnych rozwiązań sprzyjających długofalowemu zdrowiu.

Przepis na innowacyjny produkt funkcjonalny

Zarówno w Polsce, jak i globalnie, obserwuje się niepokojący wzrost liczby osób narażonych na ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób dieto-zależnych. Ta grupa konsumentów wymaga specjalistycznej diety, w tym zwiększonej podaży pełnowartościowego białka roślinnego.

Współczesny sektor spożywczy oraz jednostki naukowe są kluczowymi partnerami w ciągłym procesie innowacji i reformulacji produktów. Ich nadrzędnym celem jest podniesienie jakości życia i poprawa samopoczucia konsumentów. Działania te koncentrują się na optymalizacji składu żywności i jej wartości energetycznej, a także na promowaniu roli zbilansowanej diety w zdrowym stylu życia.

W odpowiedzi na te zidentyfikowane potrzeby żywieniowe Maspex Food Oddział Agros Nova z Łowicza (część Grupy Maspex) oraz naukowcy z Katedry Technologii Owoców, Warzyw i Nutraceutyków Roślinnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu utworzyli konsorcjum. Wspólny projekt nosi tytuł: „Opracowanie funkcjonalnych, wysokobiałkowych past warzywnych przełomem na rynku żywności dedykowanej osobom zagrożonym chorobami dietozależnymi i stanami zapalnymi organizmu”.

Maspex Food, będący liderem na rynku dżemów, sosów oraz wiodącym producentem keczupów i dań gotowych w Polsce, dostrzegł istotną potrzebę rynkową, jaką jest brak na półce sklepowej produktu w postaci wysokobiałkowych past warzywnych. Rosnąca świadomość konsumentów i zmieniające się potrzeby stawiają wyzwania dla przedsiębiorstw spożywczych w zakresie dostarczania żywności o wysokiej jakości i zbilansowanym składzie, bogatej w naturalne białko pochodzenia roślinnego.

Głównym celem konsorcjum jest stworzenie i wprowadzenie nowej gamy funkcjonalnych past warzywnych. Produkty te mają charakteryzować się odpowiednimi walorami odżywczymi i sensorycznymi, a ich zadaniem będzie wspieranie organizmu w okresie rekonwalescencji, profilaktyce wystąpienia chorób dietozależnych oraz w leczeniu stanów zapalnych.

Projekt badawczo-rozwojowy został bardzo wysoko oceniony przez ekspertów, zajmując 2. miejsce ex aequo na liście rankingowej. Dzięki temu uzyskał znaczące wsparcie finansowe. Całkowita wartość realizowanego projektu: 6 381 313,24 zł. Współfinansowanie: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w ramach Programu rządowego NUTRITECH I — żywienie w świetle wyzwań poprawy dobrostanu społeczeństwa oraz zmian klimatu.

Innowacyjne pasty warzywne od marki Łowicz trafią do sprzedaży po zakończeniu prac badawczych, co jest planowane na 2026 r. Rozwój portfolio produktów roślinnych jest jednym z celów strategii zrównoważonego rozwoju Efekt Kolibra, realizowanej przez Grupę Maspex do 2030 r. Jest to przykład, jak synergia między nauką i biznesem może prowadzić do innowacyjnych rozwiązań na rynku żywności funkcjonalnej.

Materiały promocyjne Centrum Inteligentnego Rozwoju