Innowacje według Santander Bank Polska

Dariusz Paczewski, Dyrektor Biura Innowacji Cyfrowej w Santander Bank Polska (Materiał partnera konkursu
opublikowano: 18-09-2018, 22:00

Bank już teraz jest w ścisłej czołówce najbardziej innowacyjnych instytucji finansowych w Polsce. Otwartość na nowe pomysły i cały system szukania przełomowych rozwiązań jasno pokazują, że ambicją jest pozycja lidera

W Santander Bank Polska innowacja istnieje o ile generuje wartość dodaną dla klientów. Bank generuje nowe rozwiązania na kilka różnych sposobów

Proces poszukiwania nowoczesnych rozwiązań wspomagany jest przez metody Design Thinking i Lean Startup.
Zobacz więcej

W POSZUKIWANIU INNOWACYJNOŚCI W SANTANDER BANK POLSKA:

Proces poszukiwania nowoczesnych rozwiązań wspomagany jest przez metody Design Thinking i Lean Startup. FOT. ARC

3 źródła innowacji

Strategicznym założeniem banku są satysfakcja oraz lojalność klientów, stąd też najważniejszą inspiracją do innowacji są właśnie oni. Bank wnikliwie śledzi zmiany stylu życia współczesnych użytkowników usług finansowych, codzienne nawyki, niezaspokojone potrzeby oraz nierozwiązane problemy.

Innowacje Santander Bank Polska, które powstały w wyniku obserwacji zachowań klientów oraz badań ich oczekiwań i opinii:

Konto Jakie Chcę – rachunek, który daje możliwość dopasowania wykorzystywanych funkcjonalności do aktualnych potrzeb i wymagań klienta.

Działalność.pl – serwis internetowy, który przeprowadza debiutujących przedsiębiorców przez cały proces zakładania działalności gospodarczej.

Rozbudowane płatności mobilne – całe spektrum nowoczesnych rozwiązań dostępnych w Santander Bank Polska pozwala płacić klientom w najwygodniejszy dla nich sposób.

Źródłem innowacji wdrażanych przez Santander Bank Polska, jest też bardzo uważne przyglądanie się mechanizmom działania całej organizacji oraz sposobom, w jaki realizowane są bieżące działania i większe projekty. Celem takiej autoanalizy jest skuteczne wychwytywanie nieefektywnych procesów organizacyjnych, które oceniane są zarówno z perspektywy wewnętrznej, tzw. back-office, jak i z perspektywy kontaktów z klientem.

Innowacje Santander Bank Polska, które zostały wygenerowane w toku analizy procesów organizacyjnych:

Robotyzacja procesów (Robotic Process Automation) – już teraz w Banku Santader Polska „pracuje” kilkanaście robotów a kolejne są w produkcji.

Cyfrowy Trwały Nośnik – radykalnie przyspiesza dystrybucję dokumentów do klientów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów oraz spełnieniu wymogów regulacyjnych; byliśmy jednym z pierwszych banków w Polsce, które wdrożyły cyfrową wersję trwałego nośnika.

Wideoweryfikacja – skraca i przyspiesza rozpoczęcie współpracy z nowymi klientami, eliminuje z procesu kuriera lub pocztę, ogranicza koszty i zwiększa wskaźniki satysfakcji użytkowników. Od lat jesteśmy liderem obsługi klienta przez kanał wideo, byliśmy również jednym z pierwszych banków, który umożliwił zakładanie rachunków z wykorzystaniem wideoweryfikacji.

Trzecią ścieżką, którą prowadzą Santander Bank Polska do coraz to nowych innowacji jest stały monitoring najnowszych zmian technologicznych. Bacznie śledzimy trendy i trzymamy rękę na pulsie tego, tego co dzieje się w świecie, nawet jeśli niektóre nowinki na pierwszy rzut oka nie mają szans na wykorzystanie w bankowości.

Innowacje Santander Bank Polska, które są efektem wnikliwej obserwacji trendów technologicznych:

Wirtualizacja kart płatniczych – umożliwiła nam jako pierwszemu bankowi w Polsce udostępnienie płatności za pomocą tzw. wearables (Garmin Pay, niedługo Fitbit Pay) oraz jako jednemu z pierwszych wdrożenie płatności ApplePay.

Santander OnePay FX – usługa natychmiastowych przelewów międzynarodowych opartych o technologię blockchain, wprowadzona razem z firmą Ripple, liderem tej technologii.

Biometria – wykorzystujemy już biometrię twarzy i głosu, korzystamy także z FaceID i TouchID.

7 bezcennych sposobów

Zbudowaliśmy cały system działań i inicjatyw, które z jednej strony inspirują innowacje a z drugiej działają jak sito pozwalając wyselekcjonować pomysły o największym potencjale.

Po pierwsze, w Santander Bank Polska pracujemy zgodnie z Design Thinking i Lean Startup. Myślenie projektowe gwarantuje nam możliwość współtworzenia rozwiązań w bliskiej interakcji z klientem oraz trafniejsze adresowanie jego problemów i potrzeb. To podstawowe narzędzia pracy, w których zaczynamy od wyzwania i nie mamy jeszcze skrystalizowanej wizji rozwiązania. Wykorzystaliśmy to podejście projektując m.in. Konto Jakie Chcę, które dziś ma już ponad 800 tys. osób.

Po drugie, założyliśmy startMEup. W naszym Banku Możliwości, gdzie klienci mogą inspirować nas swoimi pomysłami na ulepszenie naszych usług otworzyliśmy specjalną sekcję dla startupów. Mogą one rejestrować się w dowolnym momencie lub w odpowiedzi na konkretne wyzwanie biznesowe. Obecnie naszej bazie jest około 70 podmiotów. Część z nich zaprosiliśmy do projektów weryfikacji rozwiązań (tzw. proces Proof of Concept), po których podjęliśmy decyzje o wybranych wdrożeniach zaplanowanych na 2019 r.

Po trzecie, organizujemy Innovation Days. To swego rodzaju „castingi” dla startupów, które przygotowują konkretne pomysły odpowiadające na ściśle zdefiniowane potrzeby biznesu. Szukamy najlepiej dopasowanych rozwiązań a ich twórcom dajemy możliwość zaprezentowania się „na żywo” kolegom z linii biznesowych. Spotkania i dyskusje są bardzo ożywione i umożliwiają przedstawicielom banku szybkie podjęcie decyzji odnośnie ewentualnej dalszej współpracy.

Po czwarte, prowadzimy różne projekty i współdziałamy z funduszem Santander InnoVentures (SIV), który dysponuje budżetem 200 milionów dolarów na inwestycje w obszarze Fintech. Monitorujemy działania funduszu pod kątem rozwiązań, które moglibyśmy przenieść do Polski oraz angażujemy się w ich weryfikację.

Po piąte, współpracujemy z Grupą Santander w zakresie Laboratorii Innowacji. Grupa Santander, w której jesteśmy, inwestuje ogromne środki w badania i rozwój oraz eksperymenty w strategicznych obszarach. Dzięki współpracy z Laboratoriami mamy dostęp do najnowszych technologii oraz możliwość przetestowania ich w wewnętrznych projektach B+R. W tym momencie jesteśmy w trakcie transferu technologii z obszaru Big Data, blisko współpracujemy również z laboratorium zajmującym się Blockchain.

Po szóste, Bank Możliwości, czyli nasz wcześniejszy, „przedrebrandingowy” Bank Pomysłów. Wykorzystujemy go do wyzwań, w których prosimy pracowników i klientów banku o pomysły na rozwiązanie konkretnych wyzwań biznesowych.

Po siódme, organizujemy hackathony bankITup. Odbyły się już dwie edycje tego wydarzenia. Pierwsza zaowocowała powołaniem startupu z obszaru chatbotów oraz testami jednego z rozwiązań w banku. W drugiej edycji szukaliśmy możliwości wykorzystania otwartych danych w bankowości. Hackathon bankITup to dla nas doskonała okazja na zbliżenie się do technologii oraz poznanie talentów, które możemy zaprosić do pracy w banku.

Autorem tekstu jest Dariusz Paczewski, Dyrektor Biura Innowacji Cyfrowej w Santander Bank Polska.

Pełna otwartość na startupy

W Grupie Santander jesteśmy otwarci na to, co nowe i ma potencjał dla świata bankowości. Dlatego każdy startup czy osoba, która czuje, że może wnieść dodatkową wartość w naszych procesach i zmienić oblicze polskiego sektora finansowego może przedstawić nam swój pomysł. Santander Bank Polska stale czeka na zgłoszenia pod adresem mailowycm: innowacje@santander.pl.

Laury dla zwycięzców w październiku

Zakończyliśmy nabór do pierwszej edycji konkursu „Architekci Innowacji”. Laureatów poznamy 23 października podczas uroczystej gali. Zwycięskie projekty opiszemy w dodatku do „Pulsu Biznesu” 25 października. Więcej o konkursie: ai.pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dariusz Paczewski, Dyrektor Biura Innowacji Cyfrowej w Santander Bank Polska (Materiał partnera konkursu

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Innowacje według Santander Bank Polska