Intel wspomoże sprzedaż w sieci

Mariusz Zielke
opublikowano: 21-06-2000, 00:00

Intel wspomoże sprzedaż w sieci

Firmę interesuje głównie e-biznes w wydaniu europejskim

BEZ RÓŻNICY: Ian Wilson, dyrektor e-business & IT w firmie Intel, uważa, że Polska szybko pokonuje bariery infrastrukturalne stojące przed e-biznesem. Największym wyzwaniem, któremu muszą sprostać wszystkie kraje, jest teraz unifikacja prawa i standardów w dziedzinie handlu elektronicznego i Internetu. fot. GK

Wysoki rangą przedstawiciel amerykańskiego koncernu twierdzi, że już wkrótce korporacja będzie realizowała 100 proc. swojej sprzedaży za pośrednictwem Internetu. Jego zdaniem, e-biznes na świecie wkracza w decydującą fazę rozwoju.

Notowany na Nasdaq Intel, jedna z największych w świecie firm informatycznych, nie jest już postrzegany tylko jako firma technologiczna, dostarczająca zaawansowanych rozwiązań komputerowych, ale też jako coraz bardziej aktywny inwestor branżowy. Stworzony przez korporację dział inwestycyjny Intel Capital ma w portfelu udziały 425 firm o łącznej wartości prawie 11 mld USD (50 mld zł). Coraz częściej inwestycje Intel Capital wychodzą też poza USA. W Polsce firma zainwestowała w Wirtualną Polskę (kupując 6 proc. udziałów) oraz w amerykańską firmę telekomunikacyjną — Formus Communication — która świadczy usługi satelitarnego dostępu do Internetu. Centrala Intel Capital na Europę Środkową i Wschodnią znajduje się w Warszawie, a firma nie wyklucza kolejnych inwestycji.

Nie tylko wartość

Najwięcej akwizycji Intel przeprowadził w sektorze firm związanych z Internetem i telekomunikacją. Ian Wilson, dyrektor ds. e-biznesu w Intelu, aktywność inwestycyjną firmy tłumaczy nie tylko chęcią zarobienia na wartości nowych spółek.

— Przede wszystkim chodzi o poprawę jakości samego Internetu. Intel Capital oferuje nie tylko wsparcie finansowe, ale też technologiczne dla rozwijających się spółek. Dostarczamy rozwiązań dla wszystkich podmiotów z branży internetowej, więc w naszym interesie jest promowanie firm z nią związanych — twierdzi Ian Wilson.

Deklaruje, że jego firma dąży do realizowania 100 proc. zamówień za pośrednictwem sieci. W Polsce już w tej chwili wszystkie zamówienia są kierowane tą drogą.

Część inwestycji Intel przeprowadził wraz z funduszami typu venture capital.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Często fundusze chcą mieć partnera technologicznego, ponieważ sam znak znanej firmy podnosi wartość przedsięwzięcia. Również w Polsce jesteśmy otwarci na propozycje funduszy inwestycyjnych — dodaje szef e-biznesu Intela.

Internet dodatkowo

Seria spadków wartości spółek internetowych oraz niekorzystne raporty instytucji badawczych, które podważały racjonalność ekonomiczną niektórych przedsięwzięć, spowodowały, że zapał inwestorów uległ znacznemu ochłodzeniu. Według Iana Wilsona nie należy tej kwestii wyolbrzymiać.

— E-biznes to nie tylko firmy stricte internetowe. Nie można patrzeć na e-commerce myśląc tylko o firmach oferujących swoje produkty i usługi do konsumenta. Jest to tylko część biznesu w Internecie. Tak naprawdę największe pieniądze generują kontrakty realizowane pomiędzy firmami. Większość przedsiębiorstw będzie wchodzić w Internet nie z powodu spekulacji wartością czy przestawienia się na tego rodzaju biznes, ale dla ograniczenia kosztów i podniesienia efektywności działalności — uważa Ian Wilson.

Trzecia generacja

Ian Wilson podkreśla też, że obecnie rozpoczyna się nowa era e-biznesu.

— Pierwszy etap rozwoju biznesu w sieci był typowo informacyjny i opierał się na prezentacji firmy w sieci bez jakiejkolwiek integracji środowiska rzeczywistego z wirtualnym. W drugiej fazie firmy zaczęły sprzedawać produkty i usługi za pośrednictwem sieci, nastąpiła częściowa integracja strony internetowej z zasobami przedsiębiorstwa. Jednak ten model nie jest zorientowany na klienta. Teraz to się zmienia — uważa nasz rozmówca.

Jego zdaniem większość polskich firm, które prowadzą swoje strony w Internecie, znajduje się właśnie na tym przejściowym etapie.

Firmy razem

Do tego jednak konieczna jest unifikacja standardów. Zdaniem Iana Wilsona, różnice kulturowe i prawne są największą barierą dla rozwoju Internetu i e-handlu.

— Powoli problemem staje się nie tyle infrastruktura, co bariery wynikające z różnic w regulacjach prawnych obowiązujących w poszczególnych krajach oraz z niejednolitych standardów w biznesie elektronicznym. Konieczna jest ich unifikacja — zaznacza szef e-biznesu Intela.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane