Inteligentne gadżety zawojują świat

Trendy: Ekspansja zagraniczna i dobra platforma cyfrowa to klucz do rozwoju firmy z obszaru nowych technologii

Tomasz Dalach, właściciel Online Partners, jest seryjnym start-upowcem. Rozwinął i z sukcesem sprzedał serwis zakupów grupowych Gruper.pl, teraz rozwija społecznościową platformę projektowania graficznego i klub zakupowy z obszaru artykułów dla domu.

ENERGIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI:
Zobacz więcej

ENERGIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI:

Bóg stworzył Adama i Ewę, chwilę potem stworzył przedsiębiorcę — mówi Michał Sołowow, który został milionerem przed czterdiestką, co przypomniał na konferencji Annual Everest Gala Cezary Smorszczewski, prezes MCI. Marek Wiśniewski

— Większości ludzi wydaje się, że sukces w dziedzinie e-commerce można bardzo łatwo osiągnąć, gdyż w internecie mają dostęp do milionów klientów. Niestety, nie jest to wcale takie proste. Zakładając sklep internetowy, trzeba mieć świadomość, jak ważny jest marketing, którego budżet należy liczyć raczej w milionach złotych, aby osiągnąć zauważalny sukces. Te pieniądze muszą być dobrze wydane — duży banner na stronie głównej dużego portalu może nie przynieść tak dobrego efektu jak precyzyjnie dobrany marketing w mniej widocznym miejscu nawet tego samego medium reklamowego — mówi Tomasz Dalach.

Sklepowi internetowemu nie wystarczy dobra marka i sieć dystrybucji. — Tylko 1 proc. sprzedaży sklepów DYI (do it yourself ) odbywa się przez internet — mówił Michał Sołowow, jeden z najbogatszych Polaków, podczas 12th Annual Everest Gala 2014 organizowanej przez MCI pod patronatem „Pulsu Biznesu”.

Go global

Wielcy biznesu radzą dość zgodnie — podstawą dobrego biznesu jest dzisiaj myślenie globalne. — Dziś nie ma wyboru. Myślenie globalne jest konieczne, bo jeśli na ten sam pomysł ktoś wpadnie gdzie indziej, potraktuje Polskę jako jeden z rynków i nas zmiecie. Jeśli chcemy zrobić coś większego, trzeba postawić na ekspansję, myślenie wielokulturowe i wielojęzykowe — mówi Marcin Beme, twórca i szef Audioteki.

— Jeśli chcecie być wielcy i zrobić coś wyjątkowego, musicie iść za granicę. Obiecujące branże to oczywiście nowe technologie, ale nie tylko — jest jeszcze wiele do zrobienia w dużych, dawno odkrytych sektorach, jak energia czy żywność. Celem powinna być optymalizacja rynku. Szukajcie problemów, które można rozwiązać. Szukajcie rozwiązań, które mogą zmienić rynek, i kreujcie wartość. Nie próbujcie zostać bogatymi, szukajcie rozwiązań, a zostaniecie bogatymi — mówi Łukasz Gadowski, przedsiębiorca internetowy, współzałożyciel Team Europe.

W ekspansji zagranicznej kluczowy jest networking, szukanie dobrych przykładów i wzajemne wspieranie się polskich przedsiębiorców. — Najważniejszy jest dla nas model ekspansji. My stawiamy na partnerski. Z lokalnymi partnerami możemy przeciwstawiać się firmom globalnym, operującym na rynkach, na których i my jesteśmy — mówi Tomasz Misiak, prezes Work Service.

Krok w przyszłość

Kluczem do sukcesu jest też mocna platforma technologiczna. — Pod koniec XX i na początku XXI wieku to infrastruktura była kluczem do podbicia świata. Dziś kluczem są platformy cyfrowe — mówi Tomasz Śmiłowicz, szef rozwiązań mobilnych w Citi Global Transaction Services.

Przykłady? Netflix nie ma sklepów, a jest największym dystrybutorem wideo, airbnb nie ma własnych budynków, a jest największą siecią oferującą noclegi, Google jest największym światowym dystrybutorem informacji, a nie ma wielu dziennikarzy. Rewolucja technologiczna jest może najbardziej spektakularna w obszarze bankowości. Na świecie istnieje już 246 systemów płatności stworzonych z udziałem podmiotów niefinansowych. — Może się okazać, że odejdziemy od gotówki szybciej, niż nam się wydaje — mówi Maciej Sojka, szef YouTube w Polsce.

Rozwój niegotówkowych płatności jest najszybszy i najbardziej spektakularny w krajach rozwijających się, które często przechodzą od gotówki od razu do płatności telefonem komórkowym. — Trzeba tworzyć rozwiązania ukierunkowane na podstawowe potrzeby ludzi — rozliczenia, kupowanie, przesyłanie płatności. Firmy niefinansowe nie koncentrują się na rozwiązaniach finansowych czy alternatywach dla karty, ale oferują konteksty, w których te rozwiązania mogą być używane. Dzięki temu zdobywają udział w rosnącym rynku. Banki muszą się liczyć z rosnącą konkurencją — mówi Tomasz Śmiłowicz.

Inteligentne gadżety

Guru branży technologicznej stawiają na inteligentne akcesoria i gadżety, które mogą być wykorzystywane do diagnostyki medycznej i pomiaru stanu zdrowia. Rozwój technologii poprowadzi nas w obszary kojarzące się nam z filmami futurystycznymi.

— 3/4 osób chorych na raka będzie można uratować dzięki rozwojowi technologii — mówi Daniel Boniecki, dyrektor zarządzający McKinsey & Company.

— Wiele urządzeń będzie kierowanych ludzkimi gestami — mówi Tomasz Smilowicz, szef rozwiązań mobilnych w Citi Global Transaction Services. — Może się kiedyś okazać, że urządzenia będą wiedzieć, co chcemy zrobić, zanim o tym pomyślimy — mówi Maciej Michalski, współzałożyciel Kings Foundation.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Inteligentne gadżety zawojują świat