Branża transportowa w Europie przenosi coraz większą masę towarów na tory kolejowe. Decydują o tym względy zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Dynamicznie rozwijający się rynek przewozów intermodalnych ma duży potencjał również w Polsce.
Na razie jednak wskaźnik konteneryzacji na kolei mamy aż sześciokrotnie niższy niż w Europie Zachodniej — tylko 3,8 proc. według masy i 6,4 proc. według pracy przewozowej. W Niemczech te udziały wynoszą nawet 30 proc., a w Norwegii, gdzie transport drogowy jest słabiej rozwinięty, nawet 60 proc.
O takich wskaźnikach na razie możemy marzyć, jednak najwyższy czas o nie powalczyć. Dlatego PKP Cargo inwestuje zarówno w nowoczesną infrastrukturę, jak i tabor.
Najnowszy terminal na stacji Poznań–Franowo w przyszłym roku będzie mógł obsłużyć ponad 11 tys. kontenerów dwudziestostopowych. Stolica Wielkopolski leży na skrzyżowaniu ważnych szlaków kolejowych, jest to więc idealny przyczółek do intermodalnego podboju Europy.