Internet będzie się wdzierał na kolejne obszary zarezerwowane dotąd dla prasy — przykładem sprzedaż ogłoszeń drobnych w Google. Ale tak naprawdę staje się on szansą dla mediów drukowanych.
Szansą dla prasy drukowanej będzie cyfryzacja i e-wydania, które docelowo nie będą kopiami wydań papierowych, ale multimedialnymi, interaktywnymi przekazami, być może aktualizowanymi w czasie rzeczywistym. Będziemy je mogli kupować w hotspocie, dzięki elektronicznemu urządzeniu zastępującemu e-book.
Przenoszenie prasy do internetu widać także w subtelnych zmianach w sprzedaży, np. ogłoszeń drobnych. Gazeta.pl oferuje klientom, którzy wykupili ofertę pracy w wersji drukowanej, jego darmowe umieszczenie w internecie, ale nie można wykupić ogłoszenia tylko w internecie. Zmiany widać też w przejęciu większości udziałów w Money.pl przez niemiecki Hendelsblatt czy w reorganizacjach w działach internetowych i w ich rozwoju w wydawnictwach Edipresse i Axel Springer.
Jeśli cyfryzacja zagrozi jakimś tytułom w wersji drukowanej, to może to dotyczyć gazet biznesowych. Informacja biznesowa ma bowiem największą wartość, gdy jest dostarczana do czytelnika w czasie rzeczywistym.
Internet na pewno odbierze mediom drukowanym część przychodów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby te przychody media odebrały sobie z wydań online.
Hubert Pałkiewicz
dyrektor departamentu internet CR Media Consulting