Internet szybko zmienia polski sektor informatyczny

Witold Kilijański
16-05-2000, 00:00

Witold Kilijański: Internet szybko zmienia polski sektor informatyczny

SPRZĘŻENIE ZWROTNE: Wiele pomysłów podpowiadają sami klienci, u których prowadzone są wdrożenia — zauważa Witold Kilijański. fot. ARC

Każda organizacja, która w jakikolwiek sposób kontaktuje się z otoczeniem zewnętrznym, potrzebuje nowoczesnych rozwiązań z zakresu zarządzania relacjami z klientem (CRM — Customer Relationship Management). Standardy CRM z jednej strony są dla firmy ogromnym wysiłkiem, wiążącym się z samym wdrożeniem systemu, natomiast z drugiej — jest to także jej przejście na wyższy poziom kultury. Osiągnięcie takiego poziomu stanowi dla wielu przedsiębiorstw niezbędny warunek egzystencji na stale zmieniającym się rynku i coraz ważniejszy element budowania przewagi konkurencyjnej.

NALEŻY przy tym pamiętać, iż wdrożenie systemu CRM ma również dla firmy ogromną wartość niematerialną. W organizacjach, których wiedza o odbiorcach ich dóbr czy usług jest podstawą działania — na przykład firmach operujących w zakresie business to business — zarządzanie relacjami z klientem staje się wymiernym źródłem informacji, a przede wszystkim tanim, szybkim i efektywnym. Coraz istotniejsze jest doprowadzanie do takiej sytuacji, aby pracownicy poszczególnych działów marketingu i sprzedaży dążyli do osiągnięcia tego samego celu — czyli zadowolenia klienta. Wymaga to zintegrowania wszystkich procesów biznesowych w firmie.

ŚWIAT informatyki nie stoi w miejscu. Ewoluują także wymagania klientów podmiotów prowadzących usługi w tym sektorze. Kilka lat temu skupiały się głównie w sferze ewidencji zdarzeń gospodarczych i wykonywaniu standardowych zestawień, następnie punkt ciężkości przesunął się na zarządzanie produkcją, planowanie i bilansowanie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstw, natomiast dzisiaj spora część rozmów zaczyna się koncentrować na oprogramowaniu wspomagającym budowanie relacji z klientami. Towarzyszy temu kolejna rewolucja technologiczna — Internet.

WDRAŻAJĄC standardy CRM, wybiera się trudną drogę rozwoju — łącząc doświadczenie w funkcjonowaniu na polskim rynku z najnowocześniejszymi technologiami informatycznymi. To znacznie trudniejsze niż handel gotowymi produktami czy wdrażanie obcych rozwiązań — ale w zamian daje możliwość kontroli całego procesu powstawania i wdrażania oprogramowania, a także opieki nad działającym już systemem. Można też sprawnie i szybko reagować na jakże częste w naszym kraju zmiany przepisów prawnych.

TWORZONE SĄ bardzo kompletne i wszechstronne rozwiązania, wspomagające zarządzanie, obejmujące finanse, kierowanie personelem, logistykę i produkcję. Oczywiście istnieje konieczność nieustannego doskonalenia i rozwijania tych rozwiązań — wiele pomysłów podpowiadają zresztą sami klienci, u których prowadzone są wdrożenia (nie trzeba dodawać, iż nie jest to proces łatwy). Opracowywane są kolejne, coraz bardziej stabilne i niezawodne wersje, dostosowane do potrzeb coraz większej grupy firm.

WIĘKSZOŚĆ wysiłków firm informatycznych kierowana jest od dłuższego czasu na wykorzystanie technologii internetowej. Globalna sieć całkowicie zmienia sposób funkcjonowania podmiotów takich jak TETA, ale także i ich klientów. Trzeba się do tego przygotować, jeśli już za rok planuje się na przykład udostępnienie własnych systemów w formie usługi — oprogramowanie zostanie zainstalowane na serwerze firmy, użytkownikowi zaś potrzebne będzie tylko sprawne łącze oraz komputer z przeglądarką. Już działa internetowy help-desk dla klientów. Nowe wersje systemów pracować będą również w architekturze tzw. cienkiego klienta.

WSZYSTKIE nowoczesne rozwiązania pomagają budować wartość firmy, która chce być coraz bardziej znaczącym uczestnikiem polskiego rynku informatycznego.

Witold Kilijański jest członkiem zarządu spółki TETA z Wrocławia

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Witold Kilijański

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Internet szybko zmienia polski sektor informatyczny