Internet zdetronizuje telewizję

Segment online będzie numerem jeden na rynku reklamy już za cztery lata — prognozuje PwC. Sprzyja mu gwałtownie rosnąca rzesza użytkowników tabletów i smartfonów.

Polska będzie dobrym miejscem dla segmentu rozrywki i mediów w najbliższych latach. Ten segment będzie u nas rósł szybciej niż w Europie Zachodniej, w tempie 4,9 proc. rocznie, osiągając w 2016 r. wartość 12,7 mld USD — wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PwC „Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016”.

Coraz jaśniej będzie świecić gwiazda internetu. Reklama w sieci będzie rosła średniorocznie o 17 proc., by w 2016 r. osiągnąć wartość 1,428 mld USD, nieznacznie wyprzedzając rynek reklamy telewizyjnej, obecnego niekwestionowanego lidera wśród reklamodawców. Nastąpi to dwa lata później niż w Europie Zachodniej, gdzie internet zdetronizuje telewizję już w 2014 r.

Powodem jest z jednej strony słabnące zainteresowanie reklamą telewizyjną i przerzucanie wydatków do segmentu online, z drugiej — ogromny popyt na tablety i smartfony, pozwalające na upowszechnienie mobilnego dostępu do internetu, co zwiększa zainteresowanie mobilną reklamą. Liczba użytkowników urządzeń mobilnych w Polsce może rosnąć w zawrotnym tempie 26 proc. rocznie, do 14,5 mln w 2016 r., co da nam drugie miejsce pod względem dynamiki wzrostu na świecie. Ponad połowa Polaków uzyska dostęp do szerokopasmowego internetu w 2016 r. (obecnie ma 43 proc.). Wydatki na internet stacjonarny będą rosły powoli (2,9 proc. średniorocznie), a na mobilny — 20,9 proc. rocznie.

„Już za 4 lata 14 mln Polaków będzie przeznaczać ponad 20 zł miesięcznie na przyjemność korzystania z internetu przez urządzenia mobilne” — napisał PwC w raporcie. Obok stacjonarnego dostępu do internetu najbardziej oszczędzać będziemy na książkach, zwłaszcza papierowych,oraz na zakupie czasopism. Wydatki na książki tradycyjne będą spadać o 1,4 proc. rocznie do 2016 r., przy jednoczesnym wzroście wydatków na książki elektroniczne — z 10 mln USD w 2011 r. do 106 mln USD w 2016 r.

Prognozowana wielkość całego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w Polsce w 2016 r. wyniesie 275 mln USD, co oznacza spadek o 37 mln USD w porównaniu do roku 2011. Migracja czytelników do internetu spowoduje, że prasa będzie tracić 1,3 proc. średniorocznie, do 137 mln USD przychodów ze sprzedaży egzemplarzy w roku 2016. Spadać będzie też rynek reklamy prasowej do 132 mln USD w 2015 r. Nie będzie tego rekompensował wzrost rynku reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych (prognoza mówi o wzroście z 7 mln USD w 2011 r. do 10 mln USD w roku 2016).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu