Intranet to nie tylko spis telefonów

Jan Kaliński
opublikowano: 06-12-2006, 00:00

Czasy, w których intranet był tylko modnym dodatkiem do systemu IT, dawno już minęły. Dziś jest to obowiązkowe i niezbędne narzędzie.

W ciągu ostatnich kilku lat rozwiązania intranetowe ewoluowały od prostych serwisów WWW w kierunku całościowego środowiska pracy, opartego na rolach, jakie pełnią poszczególni pracownicy firmy — twierdzi Grzegorz Dobranowski, dyrektor działu oprogramowania w IBM Polska.

Intranet wspomaga zarządzanie niemal każdym działem, usprawniając komunikację, obieg informacji, sposób jej przechowywania czy skuteczne zarządzanie zasobami.

— Niestety, większość systemów intranetowych działających na polskim rynku to wciąż jedynie namiastki prawdziwych aplikacji — twierdzi Aleksander Sala, prezes firmy RSI.

I choć badania pokazują, że ponad połowa większych polskich firm ma intranet, to w większości przypadków jest to statyczna strona WWW z podstawowymi informacjami o firmie i działem „do ściągnięcia”. Wiele osób nie zdaje sobie wciąż sprawy z tego, że prawdziwy intranet to zaawansowany system informatyczny, penetrujący niemal wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa.

— Portale dają wszystkim pracownikom możliwość czynnego uczestniczenia w zbieraniu i późniejszym wykorzystaniu zgromadzonej wiedzy, zawierają umiejętności i doświadczenie jego użytkowników. Dzięki temu pełnią rolę źródła, z którego pracownicy korzystają codziennie — mówi Robert Maślanek, kierownik produktów portalowych i e-learningowych Infovide-Matrix.

Według Aleksandra Sali, intranet powinien być podstawowym źródłem informacji dla pracowników, ale nie tylko o strukturze informacyjnej i ważnych telefonach — powinno to być miejsce, w którym wszyscy zaczynają dzień, czytając i komentując najnowsze wiadomości, w którym pracownicy spotykają się i wymieniają opinie na forum, współtworzą działy zainteresowań, w końcu w błyskawiczny sposób mogą znaleźć odpowiedzi na dręczące ich pytania. Dzisiaj intranet to również automatyzacja żmudnych czynności codziennych, takich jak raportowanie, powiadamianie czy zarządzanie statusami projektów.

— To dzięki wewnętrznemu przepływowi informacji zatrudnieni mogą wzbogacać się wzajemnie o posiadane know-how, rozwijać nowe pomysły, tworzyć banki wiedzy. Dzięki intranetowi informacja krąży po krwiobiegu firmy, w który włączeni są wszyscy pracownicy, tworząc swoisty egalitaryzm w dostępie do danych —twierdzi Andrzej Kubicz, dyrektor Sabre Holdings w Polsce.

By wykorzystać intranet do skutecznego zarządzania firmą, trzeba powierzyć mu duże kompetencje. Należy zintegrować z nim jak najwięcej już istniejących systemów, takich jak program kadrowy, płace, CRM, bazę produktów itd.

— Intranet powinien być komfortową centralą do zarządzania, a nie kolejnym „programem” — zaznacza Aleksander Sala.

Intranet może służyć jako repozytorium przechowywania istotnych z punktu widzenia firmy dokumentów, bank wiedzy związanej nie tylko z jej działalnością.

— Nasza firma ma kilka centrów rozrzuconych po całym świecie, to w Krakowie liczy ponad 300 pracowników, którzy mają dostęp do intranetu nazwanego Sabre Source. W naszym intranecie można znaleźć nie tylko standardowe informacje, ale też kursy online z tak różnych dziedzin, jak psychologia, sztuka efektywnej komunikacji, radzenia sobie ze stresem, aż po naukę korzystania z excela czy edytora tekstu — opisuje Andrzej Kubicz.

Dzięki takim narzędziom wszyscy pracownicy mają dostęp do takiego samego zakresu wiedzy, który pomaga nie tylko w lepszym poznaniu firmy, ale też w rozwoju kariery.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Kaliński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu