Instytut Pamięci Narodowej (IPN) w ramach realizacji swoich statutowych zadań niejednokrotnie sięgał po gry planszowe, ale coraz częściej zerka też w stronę gier wideo. W ubiegłym roku wydal osadzoną w realiach wojny polsko-bolszewickiej „Grę Szyfrów”, która razem z “This War of Mine” od 11 bit studios, trafiła na listę lektur nieobowiązkowych. Po tytył, który jest bezpłatnie dostępny na PC, urządzania mobilne i VR, sięgnęło już ponad 300 tys. graczy.
Deweloperem “Gry Szyfrów” jest studio Chronospace, które wygrało ogłoszony w 2021 r. przetarg IPN na jej produkcję. Za stworzenie tytułu zainkasowało 725,7 tys. zł, a następnie 430,5 tys. zł za wprowadzenie zmian do wersji PC i VR.
Biuro Nowych Technologii IPN najwyraźniej docenia potencjał interaktywnej rozgrywki. Właśnie został ogłoszony przetarg na „opracowanie i wykonanie gry 3D typu FPP (First Person Perspective) wraz ze scenariuszem, działającej w środowiskach: Windows oraz w wirtualnej rzeczywistości” . Z lektury specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) wynika, że nowy tytuł ma nawiązywać do wydarzeń rozgrywających się w czasie II wojny światowej, a w szczególności historii polskich lotników, w tym Jadwigi Piłsudskiej, Witolda Urbanowicza, Stefanii Wojtulanis, Leszka Ostoja-Owsianego, Lucjana Kretowicza, Witolda Korwin-Łopuszańskiego, Włodzimierza Bernharda, Stefana Bohanesa, Kazimierza Szrajera, Tomasza Arciszewskiego, Josefa Františka, Anny Leski-Daab oraz Jana Zumbacha.
Gra ma być odpowiednia dla odbiorcy w wieku co najmniej 10 lat, a w przypadku wersji VR - 13 lat.
„Aplikacja powinna przekazywać wiedzę na temat realiów konfliktu oraz epoki, w tym możliwość eksplorowania przestrzeni/wnętrz nawiązujących do prawdziwych miejsc. Gra powinna nawiązywać lub bezpośrednio odtwarzać wydarzenia rozgrywające się w czasie wojny, ze szczególnym uwzględnieniem walorów edukacyjnych i poznawczych. Gracz powinien mieć możliwość uczestnictwa we wszystkich pokazywanych wydarzeniach” – czytamy w SWZ.
Przetarg realizowany jest według procedury nieograniczonej. Wadium ustalono na 50 tys. zł. Termin składania ofert to 24 marca.
W przetargu mogą wystartować wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat wykonali co najmniej trzy projekty edukacyjne wykorzystujące technologię wirtualnej rzeczywistości, w tym co najmniej jeden projekt o charakterze gry o wartości minimum 300 tys. brutto każdy oraz co najmniej jeden projekt edukacyjny o tematyce historycznej przygotowany w technologii 3D FPP.