ISPA: zielone światło dla rozwoju kolei
Przedstawiciele Komisji Europejskiej sugerują, że w ramach programu pomocowego ISPA, z którego środki trafiają m.in. na transport, będą preferowane projekty kolejowe. Propozycje Brukseli znalazły szybką odpowiedź strony polskiej. Na początku czerwca złożymy kolejne dwa projekty modernizacji sieci kolejowej.
Zdaniem unijnych dyplomatów, Polska składa zbyt mało wniosków z funduszu ISPA, z których można byłoby dofinansować modernizację linii kolejowych. Z apelem o zwiększenie liczby takich projektów wystąpił w imieniu Komisji Europejskiej przebywający w Polsce Erich Unterwurzacher z Generalnej Dyrekcji Polityki Regionalnej KE.
— Do Brukseli napłynęło wiele projektów dotyczących budowy lub modernizacji poszczególnych odcinków autostrad. Komisja będzie jednak preferować wnioski dotyczące kolei — podkreśla Erich Unterwurzacher.
Obawy rozwiane
Z jednej strony stanowisko KE to dobra wiadomość dla PKP, z drugiej — może być jednak zapowiedzią napływu mniejszych niż zakładała strona polska środków pomocowych na autostrady. Andrzej Grzelakowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej, rozwiewa jednak te obawy podkreślając, że w finansowaniu modernizacji autostrad biorą udział nie tylko środki z ISPA, które stanowią niewielką część nakładów, ale przede wszystkim fundusze z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Banku Światowego. Decyzja KE co do preferencji w wyborze projektów ściśle wiąże się — jego zdaniem — z trendem, jaki obecnie panuje w Unii. Ta zaś wyraźnie stawia na rozwój kolei.
Kolej na kolej
Tymczasem urzędnicy z Brukseli podkreślają, że stawiając na projekty kolejowe chcą jedynie doprowadzić do „wyrównania proporcji”. Ich zdaniem, Polska złożyła zbyt dużo projektów drogowych. Nakłady przeznaczone na ten cel przekroczyły zakładane limity. Jeśli chodzi o projekty kolejowe, Polska złożyła dwa, na które podpisano już memoranda finansowe. Przepływ środków jest więc tylko kwestią czasu. Sygnały z Komisji Europejskiej szybko znalazły oddźwięk w konkretnych działaniach.
Andrzej Grzelakowski informuje, że już na ukończeniu znajdują się prace nad projektem modernizacji kolejowego odcinka E-30 Legnica-Zgorzelec oraz E-20 Siedlce--Terespol. Polska wystąpi też o pomoc techniczną na modernizację odcinka E-65 Warszawa-Gdynia. Następne projekty będą związane z modernizacją tzw. poznańskiego węzła komunikacyjnego.
— Projekty mają zostać złożone na początku czerwca, czyli cztery miesiące przed posiedzeniem Komitetu Zarządzającego UE, który odpowiada za ich akceptację. Taki jest wymóg Brukseli — wyjaśnia Roman Hajdrowski z PKP.
Unijni urzędnicy przypominają także o tym, że środki pomocowe nie mogą być wykorzystywane w przedsięwzięcia z udziałem kapitału prywatnego.
— Gdyby tak się stało, to struktura finansowania musiałaby ulec zmianie, a strona polska zostałaby zobowiązana do oddania grantu — wyjaśnia Andrzej Grzelakowski.