W związku z liberalizacją rynku energii, po 1 lipca 2007 r. nastąpią liczne zmiany,
w dużej mierze związane z wyzwaniami technicznymi, przed jakimi staną poszczególne sektory energetyki. Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak AMM (Automated Meter Management), czyli systemu rejestracji i przesyłania informacji o konsumpcji energii elektrycznej, pozwoli unowocześnić i dostosować polski rynek energetyczny do europejskich standardów.
Dzięki zastosowaniu rozwiązania AMM możliwe będzie stworzenie inteligentnej sieci, umożliwiającej wymianę danych między miernikiem energii zainstalowanym w domu odbiorcy a systemem zarządzania dostawcy energii. Oznacza to, że dostawca energii elektrycznej nie tylko dokonuje odczytów z licznika, ale może też zdalnie zarządzać całością czynności operacyjnych, takich jak załączenie/wyłączenie, ponowne podłączenie odbiorcy czy zmiana taryfy lub umowy. Dla konsumenta oznacza to przede wszystkim łatwość w wyborze taryfy najlepiej dostosowanej do potrzeb, jak również szczegółową analizę własnego zużycia energii oraz możliwość optymalnego doboru dostawcy. Z punktu widzenia dostawcy energii prawidłowo zaprojektowany i zbudowany system umożliwia m.in. prowadzenie analiz stanu technicznego infrastruktury sieciowej, bieżących analiz handlowych, a przede wszystkim lepszą obsługę klientów przez usługi zintegrowanego call center czy zróżnicowany, zindywidualizowany system taryf.
Co więcej, system AMM umożliwia automatyczne zarządzanie obiektami sieci do poziomu klienta sieci niskiego napięcia — co jest krytyczne z punktu widzenia zapewnienia ciągłości dostaw — pomagając np. ograniczać skutki awarii sieciowych. W ujęciu globalnym zastosowanie rozwiązania AMM umożliwia bardziej efektywne planowanie przyszłego rozwoju sieci dystrybucyjnych i przesyłowych oraz optymalne wykorzystanie istniejących mocy wytwórczych, czy też przyznanego limitu emisji CO2 dzięki możliwości sterowania popytem w tzw. godzinach szczytu.
W naszej ocenie, m.in. dzięki tym cechom, AMM może stać się ważnym elementem regulującym Krajowy System Energetyczny.
Pierwsze projekty w technologii AMM były realizowane w Stanach Zjednoczonych. Wiele wdrożono w Europie i Australii. Największy na świecie projekt dla blisko 30 milionów urządzeń został zrealizowany przez włoski koncern ENEL przy współpracy z firmą IBM. Na szczególną uwagę zasługują odnotowany w tym projekcie krótki okres zwrotu z inwestycji oraz łączne korzyści z tytułu jego wdrożenia, sięgające kilkuset milionów euro rocznie.
Projekty AMM charakteryzują się dużą złożonością, wymagającą specjalistycznych kompetencji branżowych, technologicznych i informatycznych. Dotykają podstawowych obszarów działalności dostawców energii, jak również wielu firm kooperujących z nimi (w tym polskich producentów liczników, firmy instalatorskie, serwis itd). Ta złożoność oraz związana z nią odpowiedzialność stanowią olbrzymie wyzwanie techniczne, organizacyjne i finansowe dla firmy integratorskiej.
AMM jest ofertą nową na polskim rynku, dlatego spodziewamy się sporej grupy firm IT oferujących AMM bez wymaganego przygotowania merytorycznego, właściwego zaplecza technicznego i logistycznego. Jestem jednak przekonany, iż polscy producenci i dostawcy energii (elektrycznej, cieplnej, gazu) nie pozwolą sobie na eksperymenty i doświadczenia w tak newralgicznym i krytycznym z punktu widzenia ich core business obszarze.
Marcin Gajdziński
dyrektor działu małych i średnich przedsiębiorstw IBM Polska
