Jago wydało 16 mln zł na centrum dystrybucji
Firma Jago z Tenczynka zbudowała, kosztem około 16 mln zł, Centrum Dystrybucji Żywności Mrożonej w Krzeszowicach. Zarząd spółki liczy, że inwestycja pozwoli na zwiększenie przychodów, które mają w 2001 r. osiągnąć poziom 56 mln zł.
Spółka Jago z Tenczynka, zajmująca się dystrybucją lodów i żywności mrożonej, ukończyła prace związane z budową Centrum Dystrybucji Żywności Mrożonej w pobliskich Krzeszowicach pod Chrzanowem. Inwestycja pochłonęła około 16 mln zł.
Wielka chłodnia
CDŻM ulokowano na działce o powierzchni 2,5 ha. Obiekt ma blisko 6 tys. miejsc paletowych w temperaturach składowania od -18 do -24 stopni C oraz od 0 do +5 stopni C.
— Centrum ma służyć sieciom detalicznym jako usługowy magazyn centralny produktów mrożonych i chłodzonych. Dla wytwórców tych produktów ma to być natomiast zewnętrzny magazyn produktów gotowych. Centrum pozwala znacznie skrócić czas dostępu do towaru. Atutem jest również jego korzystna lokalizacja między Śląskiem a Małopolską, gdzie mieszka prawie 10 mln konsumentów — tłumaczy Zbigniew Szarek, prezes spółki Jago.
Część magazynowa obiektu została już uruchomiona. Do użytku oddano również obiekty biurowe, o łącznej powierzchni ponad 1,2 tys. mkw.
— Liczymy, że inwestycja umożliwi rozwinięcie usług w zakresie dystrybucji żywności mrożonej i chłodzonej dla odbiorców w całym kraju. Wzmocni też pozycję firmy w sektorze logistyki. Dotychczas Jago miało głównie charakter dystrybucyjno-handlowy, specjalizując się w sprzedaży do sieci detalicznych, cateringu oraz sieci handlowych — zaznacza Zbigniew Szarek.
Efektem inwestycji ma być również zwiększenie przychodów. Jago, które w 2000 r. wypracowało przychody wysokości 39 mln zł, zamierza w 2001 r. osiągnąć poziom 56 mln zł.
Obiecujący rynek
Jago rozpoczęło w maju 2000 r. wdrażanie zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie, w oparciu o bazy danych Oracle. Inwestycja kosztowała około 390 tys. zł. Obecnie trwa jeszcze wdrażanie rozbudowanego modułu magazynowo-logistycznego. Zarząd spółki już myśli o kolejnych inwestycjach. Planuje rozpoczęcie budowy platform logistycznych na terenie całej Polski.
— Średnie roczne spożycie mrożonek w Polsce wynosi 5 kg na osobę, podczas gdy w krajach UE wskaźnik ten waha się w granicach 25 kg. Liczymy, że roczne spożycie tego asortymentu produktów wzrośnie w Polsce do 7-8 kg na osobę. Dopiero wówczas skonkretyzują się nasze plany, dotyczące budowy platform logistycznych — zastrzega Zbigniew Szarek.
Branża spożywcza
Spółka Jago powstała w 1990 r. Kapitał zakładowy firmy wynosi 7,8 mln zł, zatrudnia ona 130 osób. Jago jest odbiorcą produktów m.in.: Hortexu, Bonduelle, Aviko, Augusto, Ice Mastry, Frosta czy Malma Pizza. Oferowany asortyment obejmuje warzywa i owoce, frytki, dania gotowe, frutti di mare, ryby, wyroby garmażeryjne oraz lody. Jago, które skoncentrowało się na obsłudze sektora krajowych i międzynarodowych sieci handlowych, obsługuje obecnie ponad 2 tys. klientów detalicznych, działających na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Największymi partnerami firmy są jednak międzynarodowe sieci handlowe. m.in.: Ahold Polska, Tesco, Savia i Selgros. Spółka dysponuje bazą ponad 30 samochodów dystrybucyjnych — chłodni.