Na rynku pojawiło się wiele firm sprzedających fałszywe komentarze w internecie. Te recenzje mają na celu zniekształcenie wyobrażeń i opinii klientów na temat konkretnych usług lub produktów. Mimo to z badań ESW wynika, że niemal wszyscy (95 proc.) potencjalni konsumenci, podejmując decyzje zakupowe, kierują się w pierwszej kolejności recenzjami online. Wnioski z raportu Trustmate wskazują, że równie ważna jest aktualność komentarzy. Dla trzech czwartych respondentów bieżące opinie stanowią ważny (38,6 proc. wskazań) lub bardzo ważny (34,6 proc.) czynnik w procesie decyzyjnym. Odpowiedzi "mało istotne", "średnio istotne", "zdecydowanie nieważne" i "nie zwracam na to w ogóle uwagi" stanowią łącznie tylko 13,45 proc. ogółu.
- Najnowsze opinie odzwierciedlają bieżący stan rzeczy, dając konsumentom pewność, że podejmują decyzję na podstawie wiarygodnych informacji. Co więcej, aktualne recenzje budują zaufanie do marki. Konsument, widząc najnowsze opinie, ma poczucie, że otrzymuje informacje z pierwszej ręki, od osób, które niedawno skorzystały z danej oferty – mówi Jerzy Krawczyk, prezes Trustmate.
W zależności od wieku...
Jak wskazuje raport Trustmate, wiek konsumentów wpływa na postrzeganie wagi aktualności opinii. Dla najmłodszych klientów (do 24 roku życia) termin, w którym recenzja została opublikowana, jest mało istotny, natomiast dla osób w wieku od 25 do 64 lat - bardzo ważny. Z badania Trustmate wynika, że najbardziej wrażliwi na aktualność opinii są konsumenci mający od 45 do 54 lat. Z kolei osoby po 75 roku wykazują mniejsze zainteresowanie tym, czy recenzje są nowe.
Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni uważają aktualność opinii za ważną (42,3 proc.). Wśród panów przyznało to 35 proc. badanych. Natomiast odsetek kobiet, które uważają aktualność recenzji za bardzo ważną, jest minimalnie wyższy (35,3 proc.) niż u mężczyzn (33,9 proc.).
...i zarobków
Waga bieżących recenzji rośnie wraz z dochodami konsumentów, osiągając szczyt w grupach o średnich i wyższych zarobkach. Co ciekawe, klienci, którzy zarabiają powyżej 9 tys. zł miesięcznie, wykazują pewne odchylenie od tego trendu. Może to wynikać z faktu, że ze względu na swój status materialny korzystają z rekomendacji zaufanych osób czy serwisów doradczych. Mogą też bazować na własnych doświadczeniach i intuicji.
Gdzie mieszkają konsumenci, którzy zwracają większą uwagę na aktualność opinii? Z raportu Trustmate wynika, że największe znaczenie ma ona dla mieszkańców województw małopolskiego, łódzkiego i lubuskiego. Z kolei dużo mniej zwracają na nie uwagę konsumenci z województw świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz podlaskiego.