Jak MŚP mogą wypromować swoje marki

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2023-09-29 08:00

Masz innowacyjny produkt lub usługę i chciałbyś z ich pomocą podbić nowe rynki? Weź udział w konkursie PARP i zdobądź unijne dotacje na ten cel.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W połowie września Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nowy konkurs dotacyjny „Promocja marki innowacyjnych MŚP” z działania 2.25 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. To szansa dla przedsiębiorców, którzy chcą wejść ze swoimi markami za granicę. Wnioski w konkursie będzie można składać od 16 października, a nabór potrwa do 30 listopada. Budżet przewidziany dla firm wynosi 155 mln zł.

– Działanie ukierunkowane jest na promocję polskich marek produktowych i innowacyjnych firm. Instrument skierowany jest głównie do przedsiębiorców, którzy posiadają znaczący potencjał eksportowy. Celem konkursu jest umiędzynarodowienie tych firm poprzez ich ekspansję na rynki – zarówno takie, na których już prowadzą działalność, jak i nowe. Te działania umożliwią tym firmom rozwój działalności, a także zdobycie nowych klientów i kontrahentów - mówi Renata Gajewska-Kostro, kierownik departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kto może zdobyć granty

Na unijne dofinansowanie mają szanse przedsięwzięcia małych i średnich firm prowadzących działalność w Polsce.

– Wsparcie otrzymają projekty przewidujące udział firmy w charakterze wystawcy w targach, na których organizowane będą stoiska narodowe. Przedsiębiorca wybiera sobie targi z listy, która stanowi załącznik do regulaminu konkursu. Dodatkowo może zrealizować na tych rynkach misje wyjazdowe oraz kampanie promocyjne – mówi Renata Gajewska-Kostro.

Aby projekt uzyskał wsparcie, musi dotyczyć jednego ze strategicznych sektorów gospodarki wskazanych w ogłoszeniu o naborze, a także wpisywać się w tematykę lub branżę wydarzeń targowych kluczowych dla rozwoju sektora gospodarki wskazanego we wniosku o dofinansowanie. Konieczny jest też udział w charakterze wystawcy w co najmniej jednych targach ze stoiskiem narodowym, które będą zaplanowane w projekcie.

Ważne obowiązki i kryteria

Co istotne, w tym konkursie wsparcie mogą otrzymać jedynie doświadczeni przedsiębiorcy. Wnioskodawca musi wykazać we wniosku o dofinansowanie przychody z działalności eksportowej za dwa kolejne lata obrachunkowe w okresie poprzedzającym rok złożenia wniosku. Dodatkowo w ostatnim zamkniętym roku obrotowym przychody z eksportu muszą wynosić co najmniej 30 proc. przychodów netto ze sprzedaży. Te warunki determinują grupę odbiorców – i tak np. start-up, który nie prowadził działalności eksportowej, nie może startować w konkursie.

Jakie jeszcze warunki powinni spełnić wnioskodawcy i za jakie kryteria mogą dostać dodatkowe punkty?

– Generalnie przedsiębiorca musi wykazać we wniosku markę produktową. Pod tą marką produktową wskazuje nam produkty lub usługi. Dodatkowo musi dołączyć do wniosku dokumenty, które potwierdzą, ze ponosi nakłady na działalność badawczo-rozwojową lub wdrożył innowacje produktowe lub w procesach biznesowych. To będziemy weryfikowali poprzez sprawozdania, które przedsiębiorcy działający w obszarze B+R składają do Głównego Urzędu Statystycznego – mówi kierownik z PARP.

Okazuje się, że sektory, w których działają przedsiębiorcy ubiegający się o wsparcie, również mają znaczenie. Otóż wydarzenia targowe, na których będą realizowane stoiska narodowe, zostały opracowane tylko dla 15 strategicznych branż. Na tej liście są m.in. sektory medyczny i farmaceutyczny, budowy i wykańczania budowli, elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki, zielonych technologii (w tym OZE, GOZ), IT/ICT oraz przemysłu kreatywnego. W zestawieniu znalazły się również takie branże, jak kosmetyczna, maszyn i urządzeń, meblarska, motoryzacyjna, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania.

To nie kontynuacja

W ubiegłej perspektywie finansowej przedsiębiorcy mogli ubiegać się o wsparcie z konkursu „Go to Brand” z programu Inteligentny Rozwój. On również wspierał ekspansję polskich marek. Jednak, jak podkreśla Renata Gajewska-Kostro, między tymi programami jest wiele różnic.

– W rynek poszła informacja, że nowy konkurs to kontynuacja „Go to Brand”, natomiast te działania się diametralnie różnią. Na przykład kwestia doświadczenia eksportowego wnioskodawcy – ono w obecnym konkursie jest istotne, natomiast w „Go to Brand” nie badaliśmy tego, czy wnioskodawca prowadził działalność eksportową. Dodatkowo w poprzednim konkursie były programy branżowe, teraz ich nie ma, jest tylko lista targów dla 15 kluczowych branż. Co do rozliczenia projektu – w „Go to Brand” były kwoty ryczałtowe, a tutaj mamy rozliczania na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów. Poza tym w nowym działaniu nie ma np. misji przyjazdowych. Jak widać, różnic jest dużo – zwraca uwagę Renata Gajewska-Kostro.

Lista przedsiębiorców, którzy otrzymają dofinansowanie w obecnym konkursie, powinna pojawić się na początku lutego przyszłego roku. W związku z tym należy spodziewać się, że pierwsze umowy z beneficjentami powinny być podpisywane na początku II kwartału 2024 r. Do 2026 r. PARP planuje ogłaszanie w każdym roku jednego konkursu z tego działania.