Według 42 proc. MŚP z dziewięciu krajów Europy i Azji warunki gospodarcze w 2023 r. są gorsze niż w trakcie pandemii. Co więcej, aż 28 proc. sądzi, że obecne czasy niosą większe zagrożenia niż światowy kryzys w 2008 r. Jednak mimo tych negatywnych nastrojów, 79 proc. polskich przedsiębiorców widzi dobre perspektywy dla biznesu. Co ciekawe, jest to najniższy odsetek wśród badanych państw. Powodami, przez które firmy w Polsce wykazują się mniejszym optymizmem, są wysoka inflacja, rosnące koszty działalności i napięcia geopolityczne, które komplikują działalność bardziej niż w innych krajach – wynika z raportu „Rozwój w chaosie: jak radzą sobie MŚP na świecie - Global Business Monitor 2023” opracowanego przez Bibby Financial Services.
Główne obawy firm
Wyniki badania wskazują, że głównym problemem polskich przedsiębiorców jest inflacja (tak uważa 70 proc. badanych). Dużymi wyzwaniami są również rosnące koszty energii i surowców – 59 proc. oraz niestabilność gospodarcza – 38 proc. Aż 21 proc. polskich MŚP ma obawy dotyczące nadchodzących miesięcy. Co ciekawe, rodzime firmy nie narzekają na brak siły roboczej - tylko 10 proc. wskazało ten obszar jako kluczowe wyzwanie w 2023 r. To najniższy odsetek ze wszystkich badanych rynków.
Prawie połowa firm (45 proc.) uważa, że wzrost gospodarczy będzie minimalny, a blisko jedna trzecia (29 proc.) sądzi, że gospodarka wejdzie w recesję. Prawie cztery na dziesięć firm (39 proc.) uważa, że globalne warunki gospodarcze są teraz gorsze niż podczas pandemii Covid-19. Jednocześnie - jak wspomnieliśmy - zdecydowana większość przedsiębiorców uważa, ze perspektywy dla ich działalności są dobre. Sześć na dziesięć biznesów oczekuje zwiększenia sprzedaży w ciągu najbliższego półrocza, a jedynie 11 proc. spodziewa się spadku. Polskie MŚP liczą na wzrost przede wszystkim dzięki przyciągnięciu nowych klientów - 63 proc., z kolei 34 proc. wierzy, że nawiąże nowe relacje z dostawcami, a 28 proc. deklaruje, że wykorzysta nowe kanały dystrybucji.
Dla porównania, najbardziej optymistyczne w zakresie oczekiwań handlowych są niemieckie MŚP – 75 proc. badanych sądzi, że ich sprzedaż w nadchodzących miesiącach wzrośnie.
MŚP chcą inwestować
Większość badanych firm (89 proc.) planuje w tym roku inwestycje. Największy odsetek takich biznesów jest w Niemczech (93 proc.), ale na drugim miejscu lokują się polscy przedsiębiorcy (90 proc.). Przewidują, że średnia wartość inwestycji wyniesie 655 138 zł. Z raportu wynika, że zostaną one przeznaczone głównie na szkolenia i rozwój personelu (38 proc.), marketing i sprzedaż (37 proc.), maszyny i urządzenia (33 proc.) oraz technologie cyfrowe i IT (25 proc.).