Jak MŚP wykorzystują sztuczną inteligencję

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-12-11 20:00

Małe i średnie firmy stosujące AI mogą pochwalić się wyższymi marżami i silniejszymi relacjami z klientami.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w czym AI pomaga MŚP
  • jakie firmy zwiększają inwestycje w zarządzanie danymi
  • w czym przodują rozwijające się przedsiębiorstwa
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Większość właścicieli MŚP korzystających ze sztucznej inteligencji (AI) twierdzi, że zwiększa ona przychody ich firm — wynika z badania Salesforce. Eksperci podkreślają, że obecnie 75 proc. MŚP przynajmniej eksperymentuje z AI. Rozwijające się firmy natomiast przodują w jej wdrażaniu i planują zwiększać tego typu inwestycje w przyszłym roku.

Autorzy badania zwracają też uwagę, że przedsiębiorcy, których firmy znajdują się w stagnacji lub w fazie spowolnienia, koncentrują się głównie na pozyskiwaniu nowych klientów, a rozwijające się inwestują w poprawę doświadczeń konsumentów i w nowe technologie.

Z badania wynika ponadto, że dla właścicieli MŚP ważne są również oferowanie szkoleń dla pracowników, wdrażanie nowych narzędzi lub unowocześnianie już posiadanych.

— Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse MŚP w konkurencji z większymi przedsiębiorstwami. Małe i średnie firmy korzystające z AI osiągają realne zyski — od poprawy wydajności po silniejsze relacje z klientami. Przedsiębiorcy, którzy zbyt długo zwlekają z inwestycjami w AI, ryzykują, że pozostaną w tyle, ponieważ użytkownicy AI zwiększają przewagę konkurencyjną swoich firm — mówi Kris Billmaier z Salesforce.

Według badania przedstawiciele MŚP, którzy korzystają z AI, dobrze oceniają perspektywy związane z tą technologią. 78 proc. uważa, że będzie ona przełomem dla ich przedsiębiorstw, natomiast 87 proc. właścicieli stosujących AI twierdzi, że pomaga im zwiększać operacje biznesowe i poprawiać marże.

Autorzy badania podkreślają też, że 74 proc. właścicieli rozwijających się MŚP zwiększa inwestycje w zarządzanie danymi. Jeśli chodzi o przedstawicieli MŚP znajdujących się w stagnacji lub w fazie spowolnienia, robi to tylko 47 proc.