Większość właścicieli MŚP korzystających ze sztucznej inteligencji (AI) twierdzi, że zwiększa ona przychody ich firm — wynika z badania Salesforce. Eksperci podkreślają, że obecnie 75 proc. MŚP przynajmniej eksperymentuje z AI. Rozwijające się firmy natomiast przodują w jej wdrażaniu i planują zwiększać tego typu inwestycje w przyszłym roku.
Autorzy badania zwracają też uwagę, że przedsiębiorcy, których firmy znajdują się w stagnacji lub w fazie spowolnienia, koncentrują się głównie na pozyskiwaniu nowych klientów, a rozwijające się inwestują w poprawę doświadczeń konsumentów i w nowe technologie.
Z badania wynika ponadto, że dla właścicieli MŚP ważne są również oferowanie szkoleń dla pracowników, wdrażanie nowych narzędzi lub unowocześnianie już posiadanych.
— Sztuczna inteligencja wyrównuje szanse MŚP w konkurencji z większymi przedsiębiorstwami. Małe i średnie firmy korzystające z AI osiągają realne zyski — od poprawy wydajności po silniejsze relacje z klientami. Przedsiębiorcy, którzy zbyt długo zwlekają z inwestycjami w AI, ryzykują, że pozostaną w tyle, ponieważ użytkownicy AI zwiększają przewagę konkurencyjną swoich firm — mówi Kris Billmaier z Salesforce.
Według badania przedstawiciele MŚP, którzy korzystają z AI, dobrze oceniają perspektywy związane z tą technologią. 78 proc. uważa, że będzie ona przełomem dla ich przedsiębiorstw, natomiast 87 proc. właścicieli stosujących AI twierdzi, że pomaga im zwiększać operacje biznesowe i poprawiać marże.
Autorzy badania podkreślają też, że 74 proc. właścicieli rozwijających się MŚP zwiększa inwestycje w zarządzanie danymi. Jeśli chodzi o przedstawicieli MŚP znajdujących się w stagnacji lub w fazie spowolnienia, robi to tylko 47 proc.