Jak powstaje ranking Gazele Biznesu

DI
opublikowano: 28-12-2012, 00:00

Jako pierwszy do tropienia nowego stada Gazel Biznesu wyruszył zespół specjalistów z działu informacji Coface Poland.

1 Jako pierwszy do tropienia nowego stada Gazel Biznesu wyruszył zespół specjalistów z działu informacji Coface Poland. Przeanalizował ślady pozostawione przez Gazele już oswojone, czyli te, które uczestniczyły w poprzednich wydaniach rankingu, jak i te, które nigdy wcześniej do naszego zestawienia nie trafiły. Te ślady to oczywiście wyniki spółek z lat 2009-11. Gazelami Biznesu 2012 mogą zostać tylko przedsiębiorstwa, które spełniają kryteria listy, czyli osiągają stały wzrost obrotów i notują zyski. Tropiciele korzystali przede wszystkim z zasobów informacyjnych wywiadowni Coface Poland, dysponującej bogatą bazą danych na temat polskich firm.

2 Ponieważ wiele Gazel, które wcześniej zasmakowały splendoru związanego z przynależnością do najbardziej prestiżowego stada małych i średnich firm w kraju, zabiega o przystąpienie do niego ponownie, tropiciele z Coface Poland analizowali również informacje przekazane bezpośrednio przez przedsiębiorstwa za pomocą formularza zgłoszeniowego.

3 Aby pomiędzy Gazele Biznesu nie wkradła się żadna hiena ani czarna owca, specjaliści z Coface Poland dołożyli wszelkich starań, by na liście znalazły się firmy nie tylko dynamiczne, ale także wiarygodne, o niskim wskaźniku ryzyka. Dlatego każdy trop potencjalnej Gazeli był potwierdzany i weryfikowany w wielu źródłach – sądach rejonowych, oficjalnych publikacjach gospodarczych, internetowych archiwach i w bazach informacji negatywnych. Nieocenione okazało się przy tym doświadczenie specjalistów z Coface w ocenie firm, a także wiedza na temat doświadczeń płatniczych oraz monitoring niewypłacalności polskich przedsiębiorstw, prowadzony przez Coface.

4 Ponieważ Gazele pozostawiają różne ślady, również tropiciele muszą się specjalizować w ich odczytywaniu. W sporządzeniu listy, Coface wykorzystywał doświadczenie zdobywane w czterech dziedzinach swojej działalności: informacji, windykacji, ubezpieczeniu należności i finansowaniu. Specjaliści od windykacji na bieżąco wprowadzają do systemu informacje o opóźnieniach płatności i zleceniach windykacyjnych. Dział informacji przygotowujący ranking był także wspierany pogłębioną analizą firm i branż przez działy oceny ryzyka spółki ubezpieczeniowej i faktoringowej.

5 Gdy specjaliści Coface Poland skończyli swoją misję, do akcji wkroczyli tropiciele z „Pulsu Biznesu”. Najpierw redakcyjni informatycy opracowali dwie oddzielne listy przeznaczone do druku – ogólnopolską i regionalną.

6 Te dwa dokumenty były swoistą mapą, dzięki której dziennikarze i redaktorzy dotarli do najlepszych firm z poszczególnych województw i opracowali teksty drukowane w dodatku zawierającym ranking. Jednocześnie graficy przygotowywali do druku listy rankingowe, a następnie pozostałe artykuły.

7 A ponieważ polowanie na Gazele Biznesu to łowy bezkrwawe, Kończoną się wspólnym świętem tropicieli i tropionych. Gdy trwało opracowanie rankingów i dodatku, dział konferencji „Pulsu Biznesu” przygotowywał w najmniejszych szczegółach cykl gal organizowanych w dwunastu największych miastach Polski. Potem pozostało już tylko wspólne świętowanie sukcesu najlepszych małych i średnich firm w roku 2012.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu