Czytasz dzięki

Jak stać się odpornym na kryzys

opublikowano: 17-08-2020, 22:00

W obecnie wyjątkowo trudnej sytuacji przedsiębiorcy stawiają na współpracę, solidarność, technologię, zrównoważony rozwój i restrukturyzację łańcuchów dostaw.

Niemal każda firma odczuła skutki pandemii koronawirusa — wynika z globalnego raportu banku HSBC. Badanie zostało przeprowadzone na grupie ponad 2600 przedsiębiorstw z różnych krajów. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące między innymi tego, jakie mają pomysły na przetrwanie w czasie kryzysu.

Współpraca popłaca

Okazuje się, że firmy, niezależnie od wielkości oraz sektora, w którym działają, wskazywały na te same sposoby budowania odporności w czasie kryzysu. Ich zdaniem najważniejsza dla przetrwania jest współpraca i solidarność z klientami, pracownikami oraz innymi firmami. Ponadto trzeba dbać o elastyczność i kulturę we wzajemnych relacjach, w których ludzie są stawiani na pierwszym miejscu.

Warto o tym pamiętać, szczególnie że kryzys zmusił przedsiębiorców do zmodyfikowania sposobu pracy. Biura opustoszały, a pracownicy musieli wykonywać swoje obowiązki zdalnie. Okazało się, że w tych okolicznościach także można obsługiwać klientów. Przy tym bardzo ważna stała się kwestia rozwoju technologii w firmach. Aż 69 proc. badanych przedsiębiorstw oczekuje, że ona umożliwi uelastycznienie warunków pracy, a 37 proc. przewiduje, że w ciągu najbliższych dwóch lat praca zdalna stanie się normą.

Niektóre firmy już ogłosiły, że pracownicy mogą trwale przejść na zdalny tryb pracy, jeżeli tylko wyrażają taką chęć. W efekcie zmiany sposobu pracy zmienia się także podejście do organizowania spotkań, podróży służbowych i aranżacji biura. 57 proc. firm spodziewa się, że w ciągu najbliższych dwóch lat więcej spotkań będzie organizowanych wirtualnie i poza firmą, a 34 proc. przewiduje zmniejszenie liczby podróży lotniczych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Trzy na pięć firm uważa też, że narzędzia umożliwiające organizację wirtualnych spotkań i ułatwiające współpracę będą stawać się standardem w biznesie. Powszechna praca zdalna może też spowodować, że znikną ograniczenia związane z lokalizacją pracowników, dzięki temu firmy będą miały większy dostęp do specjalistów, a to z kolei wpłynie na likwidację deficytu kompetentnych pracowników.

Klient nasz Pan

Dla zbudowania odporności dzisiaj i wzrostu w przyszłości konieczny jest także zrównoważony rozwój. Przedsiębiorcy czują w tej kwestii duży nacisk ze strony klientów. Produkty wytwarzane zgodnie z jego ideą są bowiem faworyzowane przez konsumentów, zwłaszcza z pokolenia milenialsów. Dlatego obecnie aż 85 proc. firm zasady zrównoważonego rozwoju traktuje priorytetowo. Z badania wynika ponadto potrzeba zadbania o restrukturyzację łańcuchów dostaw. Przedsiębiorcy na całym świecie zwracają uwagę, że w celu budowania odporności na czas kryzysu trzeba zwiększyć kontrolę nad takimi łańcuchami (67 proc. badanych) oraz ich przejrzystość (67 proc.).

Analizują złożoność swoich ścieżek, żeby wyeliminować wąskie gardła i być lepiej przygotowani na drastyczne zmiany w podaży lub popycie na oferowane przez nich produkty czy usługi. Warto stworzyć mapę struktury dostawców i nabywców, która pomoże rozpoznać ukryte zależności oraz planować działania na wypadek zakłóceń w poszczególnych ogniwach łańcucha. Dzięki temu można bardziej efektywnie zarządzać wielkością oferty i zapotrzebowaniem na nią.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane