Przedsiębiorcy, którzy z pomocą dotacji zrealizowali projekty badawczo-rozwojowe, muszą wiedzieć, że to dopiero połowa sukcesu. O wartości przedsięwzięć świadczą wdrożenia uzyskanych rezultatów B+R.
– Beneficjenci prowadzą wspomniane projekty po to, aby skomercjalizować ich wyniki i osiągnąć korzyści finansowe dla prowadzonej przez nich działalności – mówi Marta Bonecka, menedżer w Crido.
Korzyści finansowe
Warto zaznaczyć, że przedsiębiorca po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia B+R musi nadal przestrzegać zapisów umowy o dofinansowanie. Chodzi przede wszystkim o kwestie związane z tzw. okresem trwałości projektu, który dla MŚP wynosi trzy lata, natomiast dla dużych firm – pięć. Ponadto umowa określa dopuszczalne formy i terminy wdrożenia wyników B+R. Z kolei wniosek o dofinansowanie przewiduje dokładne opisy, jak należy to zrobić i jakie korzyści finansowe powinny z tego płynąć.
– Przedsiębiorca musi określić szczegółowy plan wdrożenia wyników B+R. Powinien on przewidywać m.in. kwestie związane z odpowiednim dostosowaniem procesów technicznych i produkcyjnych w firmie, a także dotyczyć szkoleń pracowników i opracowania strategii marketingowej dla stworzonych produktów lub usług – wylicza Marta Bonecka.
Zwraca uwagę, że beneficjent musi wybrać jedną z dopuszczalnych form wdrożenia wyników badań, w tym np. do własnej działalności gospodarczej. W grę wchodzi też udzielenie licencji innemu przedsiębiorcy lub sprzedaż praw do wyników B+R. Tego wyboru – jak wyjaśnia ekspertka – dokonuje już na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Dlatego po zakończeniu realizacji projektu forma wdrożenia wyników B+R musi być zgodna z podjętym wcześniej wyborem. Powinien wynikać on z przeprowadzonej przez przedsiębiorcę analizy rynkowej i być zgodny ze strategicznymi celami firmy.
– Jeżeli w takcie realizacji projektu wspomniana analiza wskazuje na konieczność zmiany sposobu wdrożenia wyników prac B+R, beneficjent może zwrócić się o zgodę na to do instytucji udzielającej wsparcia – wyjaśnia menedżer w Crido.
Przedsiębiorcy – jak zaznacza Marta Bonecka – powinni pamiętać również o zabezpieczeniu własności intelektualnej.
– Warto, aby monitorowali sytuację patentową i umiejętnie zarządzali swoimi prawami do uzyskanych rezultatów B+R. Jeśli to konieczne, mogą skorzystać z takich mechanizmów ochrony jak zgłoszenia patentowe lub wzory przemysłowe – podkreśla Marta Bonecka.
Zgodnie z postanowieniami umów i wniosków o dofinansowanie beneficjenci dotacji muszą wdrożyć rezultaty projektów w ciągu trzech lat od ich zakończenia. Natomiast w ciągu 30 dni od finalizacji wspomnianego wdrożenia powinni złożyć sprawozdanie na ten temat do instytucji pośredniczącej, czyli odpowiedzialnej za podpisywanie umów o dofinansowanie z beneficjentami. Z kolei w ciągu maksymalnie czterech lat od zakończenia realizacji przedsięwzięcia przedsiębiorca powinien przedstawić wspomnianej instytucji informację o efektach społecznych i gospodarczych wdrożenia wyników B+R.
Strategia marketingowa
– Warto, aby beneficjenci, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu projektu, monitorowali na bieżąco zachowania konkurencji, kwestie prawno-administracyjne, a także zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym. Niezbędne jest również opracowanie firmowych strategii uwzględniających kanały dystrybucji i politykę cenową, które pomogą dotrzeć z nowymi produktami lub usługami do odbiorców – wskazuje Marta Bonecka.
Zwraca uwagę także na przychód z wdrożonych wyników prac B+R.
– Beneficjent deklaruje wcześniej, jaki maksymalny jego poziom osiągnie w okresie trwałości projektu. Wartość przychodu przewiduje wskaźnik rezultatu przedsięwzięcia. Przedsiębiorca musi się z tego wywiązać – zaznacza menedżer w Crido.