Jak wykorzystać talenty swoich pracowników?

Materiał sponsorowany
16-12-2013, 00:00

Kryzys gospodarczy sprawia, że firmy nie są skłonne do nowych inwestycji.

Dobrą strategią na ten czas jest sięganie do wewnętrznych źródeł konkurencyjności. W wielu polskich firmach nieodkrytym lub niedokładnie zbadanym zasobem są talenty pracowników. Gdy firma chce osiągać lepsze rezultaty, nie przeznaczając na to dodatkowych pieniędzy, rozwiązaniem pozbawionym wad wydaje się stworzenie modeli kompetencji pracowników. Dział HR zyska dzięki temu narzędzie do zarządzania ścieżkami kariery, pracownicy dostaną dokładną wiedzę o stawianych im wymaganiach, a przedsiębiorstwo zacznie zmierzać prostszą drogą do celów określonych w strategii.

Jak to zrobić?

Kompetencje to wypadkowa wiedzy, umiejętności i postaw pracowników. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na samodzielną budowę modelu, czy skorzystamy z usług zewnętrznych konsultantów, powinniśmy zacząć od jasnego zdefiniowania rezultatów, jakie firma chce osiągnąć. To z nich będą wynikały kompetencje, jakie powinni mieć pracownicy — np. orientacja na klienta, skuteczność, kreatywność, decyzyjność. Choć specjaliści są w stanie wyróżnić nawet 300-400 kompetencji przydatnych w biznesie, warto wybrać około 10 cech, a maksymalnie kilkanaście kluczowych z punktu widzenia firmy. Metodą wywiadów i paneli eksperckich powinniśmy każdą pożądaną umiejętność wzbogacić o przykłady opisujących ją zachowań i utworzyć skalę, która umożliwi punktową ocenę pracowników.

Jakie są korzyści?

Zestaw kompetencji może służyć do stworzeniaopisu wymagań na poszczególnych stanowiskach, ułatwia okresowe oceny pracowników, jest podstawą wyznaczania indywidualnych celów, ścieżek kariery i warunków awansu. Umożliwia także precyzyjne określenie posiadanych i brakujących firmie zasobów. Ułatwia także decyzję, czy niedobory kompetencji będą uzupełniane poprzez wewnętrzny przepływ wiedzy, szkolenia, czy rekrutację. Dobra znajomość oczekiwań pracodawcy motywuje pracowników do działania, uwalnia ich potencjał i daje poczucie, że mają wpływ na przebieg własnej kariery.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Jak wykorzystać talenty swoich pracowników?