Jak wytrzymać na open space

Biuro na otwartej hali to zmora coraz większej liczby pracujących.

Taka organizacja przestrzeni biurowej jest wygodna dla pracodawcy, ale niekoniecznie dla pracowników. W wydzielonych boksach kwitnie współpraca, rośnie wydajność i pomysłowość, a szef łatwiej kontroluje zaangażowanie w wykonywanie obowiązków.

Open space to duża wygoda dla pracodawcy i wielki stres dla pracownika (FOT. T Raś)
Zobacz więcej

Open space to duża wygoda dla pracodawcy i wielki stres dla pracownika (FOT. T Raś)

Po drugiej stronie jest jednak zestresowany człowiek, nękany ze wszystkich stron dzwonkami setek telefonów, gwarem rozmów, a ponadto żyjący ze świadomością bycia nieustannie obserwowanym.

Heidi Hanna, psycholog z Amerykańskiego Instytutu Walki ze Stresem, uważa, że stres związany z pracą w takim miejscu jest bardzo silny i męczy podwójnie. Niesie ponadto ze sobą ryzyko uzależnienia, bo nasz mózg lubi mechanizm nagrody działający w chwilach napięcia. Specjalistka radzi więc w kilku punktach, jak wytrzymać w takim miejscu, by nie wypalić się zawodowo oraz zwyczajnie „nie zwariować”.

1. Załatw wszystkie prywatne rozmowy za jednym zamachem

Opowiadanie co kilka chwil do telefonu o problemach zdrowotnych, romansie znajomej czy kłótniach z żoną jest nie tylko krępujące dla ciebie, ale też nieeleganckie. Spisz więc na początku dnia listę prywatnych spraw do załatwienia, a następnie zaplanuj jeden moment, kiedy możesz im się poświęcić. Do rozmów telefonicznych najlepiej znaleźć wolną salę konferencyjną lub inny zaciszny zakątek biura.

2. Nie oglądaj się zbytnio na innych

Gdy czujesz presję patrzącego na ciebie otoczenia, przypomnij sobie, że każdy ze współpracowników ma swoje zadania do wykonania. Nawet jeśli patrzą w twoją stronę, nie znaczy to, że cię obserwują — może po prostu patrzą przed siebie. Jeśli masz być produktywny, to chwila oddechu jest mocno wskazana, więc z niej skorzystaj.

3. Załóż słuchawki ze spokojną muzyką lub szumem oceanu

Ulubiony koncert rockowy czy muzyka pobudzająca się nie nadają, bo absorbują uwagę i w połączeniu z zadaniami zawodowymi szybciej męczą.

4. Wyeliminuj niepotrzebne źródła biurowego hałasu

Wycisz dźwięk e-maila lub głośniki komputera, ścisz dzwonki telefonów. Twój mózg zwraca w pierwszej kolejności uwagę na bodźce nieoczekiwane, więc ogranicz mu je do niezbędnego minimum. Gdy dekoncentruje cię hałas emitowany przez współpracowników, załóż słuchawki, nawet bez muzyki.

5. Znajdź własny moment na relaks

Zwłaszcza wtedy, gdy odkryłeś, że właściwie to lubisz swój zawodowy stres. Takie uzależnienie nie dziwi, bowiem jest ściśle związane z mechanizmem nagrody — tłumaczy Heidi Hanna. Ale trzeba na nie uważać, bo życie w nieustannym napięciu jest niebezpieczne dla mózgu i może nawet prowadzić do obumierania jego komórek. Dlatego koniecznie trzeba nauczyć się relaksować. Nie tylko w miejscu pracy. [AD, FOT. TR]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Druś

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Po godzinach / Jak wytrzymać na open space