Jak zadbać o wizerunek biznesowy?

Materiał prelegenta konferencji
opublikowano: 2024-04-18 12:07

Wizerunek biznesowy jest silnym, wielowymiarowym narzędziem komunikacyjnym. Najważniejsze, abyśmy używali go świadomie i aby był w pełni spójny z treścią wypowiadanych przez nas słów. Warto postawić na autentyczność, przejrzystość i widoczność. To trzy czynniki, które najmocniej wspierają realizację celów zawodowych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Komunikacja biznesowa od codziennej - na niewielkich spotkaniach wewnętrznych, po okazjonalną - na dużych imprezach, konferencjach, jest przetwarzana dwutorowo przez mózgi osób obecnych w naszym otoczeniu.

Weź udział w konferencji "Power to Women" >>

  • Pierwszy tor, do którego z reguły starannie się przygotowujemy, to tor centralny. Jest to przestrzeń merytoryczna, bogata w fakty, jakościowe, spójne wewnętrznie argumenty. Innymi słowy treść komunikatu.
  • Dopełnienie stanowi tor peryferyczny związany z szerokopojętą otoczką - formą. To obszar obejmujący atrakcyjność wizualną nadawcy komunikatu, wygląd, mowę ciała, ton oraz tempo głosu, długość wypowiedzi, a nawet warunki otoczenia, w którym przemawia.

Do przetwarzania informacji w torze centralnym potrzebujemy: świadomości, wolnych zasobów poznawczych czyli koncentracji uwagi, odpowiedniej dawki zaangażowania i motywacji oraz ustabilizowanych emocji.

Do przetwarzania informacji w torze peryferycznym potrzebujemy o wiele mniej. W niektórych przypadkach wystarczy jedynie nasza niezaangażowana obecność. Nie mamy wpływu na to, w jakiej dyspozycji pojawi się na spotkaniu nasz pracownik, klient, czy partner biznesowy - czy będzie wyspany, wypoczęty, skoncentrowany, zaangażowany emocjonalnie. Dlatego bardzo ważne jest, abyśmy budowali wizerunek starannie, z dbałością o nasze unikalne cechy, wartości, talenty oraz cele.

Kręgosłup wizerunku biznesowego obejmuje cztery bazowe poziomy. Trzonem jest obszar psychologiczny, skupiony wokół poznania i zakomunikowania tożsamości danej osoby - czyli jej osobowości, motywacji, wyróżników, wartości, talentów. Na trzon nakładane są kolejne warstwy:

  • Funkcjonalna, skoncentrowana na określeniu głównego celu komunikacyjnego i zaprojektowaniu szafy, która go świadomie wspiera. Na tym etapie tożsamość jednostki zostaje osadzona w kulturze organizacji, marki, firmy, którą reprezentuje. Brane są także pod uwagę jej wszelkie aktywności zawodowe. Ważna jest dbałość o wizerunkowy komfort.
  • Stylistyczna, który polega na wpisaniu tożsamości, celu i aparycji danej osoby w konkrente kroje, kolory, bazy, dodatki. Warto, aby praca w tym obszarze odbywała się w oparciu o zaawansowane narzędzia stylistyczne m.in. typy sylwetek, zasady psychologii koloru i postrzegania, dodawania światła, liftingowania, dwóch bohaterów, trzech kolorów, dystansu vs. bliskości.

Całość wieńczy poziom inwestycyjny, w którym budowana jest indywidualna ścieżka zakupowa, bazująca na powyższych poziomach.

Kluczowe jest także powiązanie wizerunku z rolą zawodową jednostki - np. rola managerska łączy się z byciem wizualnym leaderem zespołu, czy organizacji. To codzienne zarządzanie neuronami lustrzanymi pracowników. I choć z częścią z tych osób leader nawet nie zdąży się przywitać, to będzie miał wpływ na ich codzienny wizerunek, przyczyniający się do budowania jakości ich pracy.

Bardzo ważne jest także bazowanie na aktualnych trendach społecznych. Obecnie duży wpływ na komunikację wizerunkową w biznesie ma tzw. postpandemiczny dress code, którego głównymi cechami są: współistnienie elementów eleganckich z casualowymi, proste kroje, jakościowe tkaniny, dobre odszycie i staranne wykończenia.

W dobrym tonie jest odzież powstała z dbałością o człowieka i o środowisko, cicha - nie krzycząca jaskrawością, dużym printem, logotypem. A jednocześnie komfortowa, nie krępująca ruchów, nie męcząca ciała. Budująca bliskość, skracająca, dystans. Składająca się z jakościowej bazy i wyjątkowych, wyróżniających jednostkę dodatków.

Autorki: Agnieszka Martyna - Ross, trener, ekspert z dziedziny Dress Code, Coach wizerunku, Marka Personalna, Natalia Jaszczyk, HR, Consumer & Image Psychologist, Business Owner Sana Consulting Training & Research

Spotkaj się z autorkami artykułu podczas konferencji "Power to Women", 21 - 22 maja w Warszawie >>