Jak zaplanować cyfrową transformację firmy

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2023-05-30 20:00

Chcesz zacząć digitalizację przedsiębiorstwa, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Z pomocą przychodzi nowe bezpłatne narzędzie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego polskie firmy nie decydują się na transformację cyfrową
  • W jakich działaniach może pomóc przedsiębiorcom nowe bezpłatne narzędzie
  • Na czym polega wsparcie: krok po kroku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polscy przedsiębiorcy mają świadomość, że na kompleksowej cyfrowej transformacji mogą wiele zyskać, a mimo to niewielu z nich decyduje się na konkretne kroki w tym kierunku. Większość działa zachowawczo – po prostu na bieżąco reagują na zmiany. Dlaczego nie podejmują działań prowadzących do digitalizacji? Powodem jest nie tylko niski budżet na taką działalność, ale w znacznej mierze również brak wiedzy, wizji i umiejętności dotyczących tego, jak zacząć ten proces. Bo digitalizacja to nie tylko wdrożenie narzędzi, ale też umiejętne wykorzystanie ich do tworzenia wartości, które przełożą się na rozwój biznesu.

W którym miejscu jest firma

Do tego wszystkiego potrzebne jest działanie w uporządkowany sposób, według strategii. Tymczasem wielu przedsiębiorców nie wie, na jakim poziomie znajduje się ich firma w kwestii cyfryzacji i co mogą w pierwszej kolejności zrobić, aby poprawić ten wynik. Jednak od niedawna dostępne jest bezpłatne narzędzie, które przychodzi im z pomocą i odpowiada na tę potrzebę - „Test Dojrzałości Cyfrowej”. Rozwiązanie stworzone przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i Fundację Digital Poland w łatwy i szybki sposób pozwala sprawdzić, w którym miejscu jest firma, jeśli chodzi o zaawansowanie cyfrowe.

- Dużo mówimy o potencjale sztucznej inteligencji dla biznesu, a tylko 40 proc. polskich firm z sektora MŚP osiągnęło co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych - średnia unijna to 55 proc. Jak to zmienić? Na pewno zwiększając samoświadomość. Dlatego stworzyliśmy Test Dojrzałości Cyfrowej. Wyniki testu będą wsparciem nie tylko w określeniu obszarów dojrzałości cyfrowej, ale również w podjęciu kolejnych kroków w procesie digitalizacji, w sposób dojrzały oraz uporządkowany – podkreśla Eliza Kruczkowska, dyrektorka departamentu innowacji w PFR.

Narzędzie na wiele sposobów może wspierać przedsiębiorców w digitalizacji. Daje im bezpłatną i natychmiastową diagnozę mocnych i słabych stron w tej dziedzinie i wiedzę na temat czynników, które wpływają na poziom cyfryzacji. Dzięki testowi firmy mogą ocenić swój stopień zaawansowania cyfrowego i dostosować działania tak, aby osiągać pod tym względem lepsze wyniki. Otrzymują też dostęp do mapy cyfrowych rozwiązań.

Warto dodać, ze narzędzie to zostało stworzone z myślą o przedsiębiorstwach, które korzystają ze złożonych procesów podlegających digitalizacji. Chodzi np. o obsługę klienta, produkcję, logistykę, tworzenie nowych produktów lub usług, ale także procesy administracyjne. Test Dojrzałości Cyfrowej przeznaczony jest dla firm, które zatrudniają co najmniej 10 pracowników.

Krok po kroku

Przedsiębiorcy korzystający z narzędzia muszą przejść cztery kroki. Pierwszym jest wykonanie Test Dojrzałości Cyfrowej Organizacji. Składa się on z 50 stwierdzeń, które przybliżają uczestnika do określenia stopnia zaawansowania cyfrowego organizacji. Pytania są podzielone na dziewięć obszarów tematycznych (strategia cyfryzacji, kompetencje cyfrowe, innowacyjność, cyfrowe produkty, usługi lub modele biznesowe, narzędzia cyfrowe, dane w organizacji, infrastruktura ICT oraz cyberbezpieczeństwo). Udzielone odpowiedzi będą przeliczone na punkty, a następnie zostanie zaprezentowany wynik zbiorczy - z podziałem na poszczególne obszary działalności. Test trwa ok. 20-30 minut.

Poznaj program warsztatu “SEO dla e-commerce od A do Z” >>

Drugi krok to pobranie raportu z rekomendacjami i wybór kierunku rozwoju cyfrowego. Przedsiębiorca może sprawdzić, w których obszarach jego firma powinna zdecydować się na działania. Będzie też miał możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat digitalizacji, w czym pomogą dodatkowe materiały.

Kolejny etap polega na sprawdzeniu mapy cyfrowych narzędzi, a więc aplikacji i dostępnych na rynku programów, które ułatwiają digitalizację. Przedsiębiorca może wybrać i dopasować rozwiązania do specyfiki swojej organizacji. A na końcu zostanie mu przedstawiona oferta dostępnych publicznych źródeł finansowania.

Przedstawiciele biznesu, którzy skorzystali z testu, oceniają go jako przydatne narzędzie.

– Test Dojrzałości Cyfrowej jest elementem obierania dobrej drogi do transformacji cyfrowej. Wyniki powinny skłaniać do refleksji, wybieraniu najlepszych metod do wprowadzania organizacji do cyfrowego świata. Porównywanie, patrzenie na analizy, testy powinny skłaniać cyfrowych liderów do skutecznego obierania optymalnych „digital roads” – mówi Robert Pławiak, dyrektor ds. technologii w Polpharmie.

– W dzisiejszym dynamicznym świecie kluczową kompetencją cyfrową nie jest znajomość konkretnych technologii, bo te zmieniają się nieustannie, ale obserwowanie i rozumienie trendów, znajomość procesów biznesowych, umiejętność korzystania z danych, a dla mnie w szczególności najważniejsza jest umiejętność pracy w środowisku ciągle zmiennym. Test o dojrzałości cyfrowej to trochę taki egzamin gdzie jesteśmy, a gdzie powinniśmy być – dodaje Lucyna Michniewicz-Ślaska, dyrektor IT z grupy kapitałowej VOX.

Test Dojrzałości Cyfrowej dostępny jest bezpłatnie na stronie:

https://pfrsa.pl/aktualnosci/test-dojrzalosci-cyfrowej-bezplatne-narzedzie-diagnostyczne-dla-firm.html