Jak zebrać pieniądze z Kickstartera

Karol Kopańko
opublikowano: 15-11-2014, 23:30

13 mln USD na mobilną lodówkę z USB, 10 mln USD na zegarek do sterowania smartfonem, 8,5 mln USD na “otwartą” konsolę. Hojność darczyńców Kickstartera potrafi zadziwić i przyciągnąć zaciekawione spojrzenia przedsiębiorców poszukujących finansowania na zrealizowanie swoich projektów. Pomagamy zdecydować, czy finansowanie społeczne jest właśnie dla Was, a także przeprowadzić za rękę przez najciemniejsze zakamarki zarządzania społecznością i przekazać cenne rady od Polaków, którzy na Kickstarterze zjedli zęby.

Na papierze wszystko wydaje się proste. Przygotowujemy film i opis prezentujący rewolucyjny produkt, odczekujemy miesiąc słysząc szeleszczący strumień banknotów spływających na nasze konto, otwieramy szampana, a w międzyczasie uruchamiamy produkcję. Kickstarterowi daleko jednak do takiej bułki z masłem, choć dla startupów z ryzykownymi pomysłami ciężko wyobrazić sobie lepszy lub nawet inny początek.

Kickstarter to...

- ...nie sprzedaż, to emocje i zaufanie. Nie możemy traktować crowfundingu jako zwykłą przedsprzedaż, to wspólny rozwój projektów we współpracy z fanami i przy ich pomocy - mówi Kamil Adamczyk z NauroOn, który za Oceanem zebrał 438 tys. USD na zbudowanie masek do snu polifazowego.

- ...tylko pierwszy krok, gdyż prawdziwe budowanie marki zaczyna się później. Na Kickstarterze jesteśmy startupem, a dopiero potem zaczyna się pozyskiwanie kontrahentów – zauważa Karolina Bołądź z Zortraxa, który zebrał prawie 180 tys. USD na projekt drukarki 3D.

- ....świetna platforma PR oraz test dopasowania produktu do potrzeb grupy docelowej klientów, do których go zaplanowano. Rozpatrywanie Kickstartera jako formy finansowania działalności to błąd, ponieważ to jest hazard: nawet świetnie przygotowana kampania może się z wielu trudnych do przewidzenia powodów nie udać i wówczas jest problem na wielu poziomach: PR, biznesowym i wobec braku innych opcji przyszłość spółki jest zagrożona - mówi Błażej Marciniak z Sher.ly, który zebrał 154 tys. USD na urządzenie obsługujące prywatną chmurę.

- … nieocenione relacji nawiązane podczas kampanii, których wartość wielokrotnie przekracza sumę zebranych funduszy. Kickstarter to nie jest sklep! - mówi Kamil Dziadkiewicz z Omni3D, kŧóry zebrał 24 tys. GBP na małą turbinę wytwarzającą energię.

- ...promocja. Dzięki kampanii dowiedziały się o nas osoby z takich zakątków świata do których nie udałoby się nam normalnie dotrzeć. Bez dużych nakładów na kampanię taki rozgłos byłby wręcz niemożliwy do osiągnięcia - mówi Klaudia Mróz Barobot, która zebrała 18,7 tys. GBP na maszynę zastępującą barmana (projekt nie został ufundowany).

- ...narzędzie marketingowe i element promocji. To nasze pierwsze zderzenie z klientami, gdzie możemy się przekonać, czy nasz produkt w tej wersji ma szansę zaistnieć na rynku albo nawet pozyskać tam inwestora czy partnera biznesowego! - mówi Miłosz Cisowski z Funbrush, który zebrał 980 GBP na projekt inteligentnej szczoteczki  do zębów dla dzieci (projekt nie został ufundowany).
 

  • Skąd startup może wziąć pieniądze?
  • Dlaczego warto zainteresować się crowdfundingiem?
  • Dlaczego Kickstarter?
  • Pierwsze krok na Kickstarterze
  • Elementy kampanii
  • Zarządzanie kampanią
  • Jeśli nie Kickstarter to.... Indiegogo
  • Polacy nie gęsi i swój crowdfunding mają
  • Crowdfunding w polskim prawie


Te wszystkie tematy poruszamy w nowy tygodniku Puls Biznesu+ na smartfony i tablety. Pobierza aplikację z AppStore lub GooglePlay


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Kopańko

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jak zebrać pieniądze z Kickstartera