Dla wielu kobiet większym wyzwaniem niż ograniczony dostęp do rynku pracy jest godzenie kariery z rolą matki.
Według najnowszego badania serwisu Pracuj.pl 68 proc. Polek uważa, że płeć piękna jest w lepszej sytuacji zawodowej niż 10 lat temu. Wpływ na to ma zarówno dostosowanie przez firmy stanowisk pracy do możliwości kobiet, jak i odejście od tradycyjnego modelu rodziny do partnerskiego, w którym rola matki i ojca w wychowaniu dzieci i wypełnianiu obowiązków domowych jest taka sama.
Dostęp do rynku pracy
Wciąż to płeć piękna stanowi większość populacji w wieku produkcyjnym biernej zawodowo. Najczęstszymi przyczynami tego stanu są nauka i podnoszenie kwalifikacji (17,5 proc.). 13,1 proc. badanych wskazuje na obowiązki rodzinne, a 7,6 proc. na problemy zdrowotne i niepełnosprawność.
Polki jednak coraz chętniej podejmują pracę. Według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) udział aktywnych zawodowo kobiet w wieku produkcyjnym (18-59 lat) w ogólnej liczbie pań kształtował się w trzecim kwartale 2022 r. na poziomie 76,4 proc., a w analogicznym okresie 2021 r. wynosił 75,9 proc.
Rośnie również liczba Polek wykonujących zawody stereotypowo męskie, co potwierdzają dane firmy Randstad. Przykładowo w branży magazynowo-logistycznej, która kojarzy się z panami, ponad połowę (55 proc.) zatrudnionych reprezentuje płeć piękna. Zwiększa się również odsetek pań pracujących w branżach alkoholowej i piwowarskiej. Polki coraz chętniej wykonują zawody w takich sektorach jak lotnictwo, ochrona i budowlanka, gdzie co piąty pracownik to płeć piękna.
- Proces wyrównania reprezentacji kobiet jest szczególnie widoczny na stanowiskach wyższych oraz inżynieryjnych, czyli wyższej specjalizacji – tu kobiety sięgają coraz wyżej i nie boją się głośno mówić o swoich oczekiwaniach – mówi Anna Ender, dyrektor ds. rozwoju biznesu w LeasingTeam Group.
Polki pozytywnie oceniają również możliwości rozwoju w pracy. Aż 62 proc. ankietowanych kobiet deklaruje, że w ich miejscu zatrudnienia obie płcie mają równe szanse na awanse i podwyżki – wynika z badania Pracuj.pl
Weź udział w kongresie “HR Summit 2023” >>
Większe oczekiwania
Wyzwaniem dla Polek jest godzenie kariery z rolą matki – od pań wymaga się w tym zakresie więcej niż od panów i to głównie one często muszą wybierać pomiędzy wychowaniem dziecka a rozwojem zawodowym i samorealizacją. Dla 83 proc. kobiet stanowi to wyzwanie. Co ciekawe, problem ten dostrzegają również mężczyźni – 66 proc. panów podziela w tym temacie zdanie pań.
- Godzenie ról opiekuńczych z pracą zawodową to trudne zadanie. Szczególnie dla kobiet, na które w naszej kulturze w nieporównywalnie większym stopniu przesuwa się odpowiedzialność za dziecko. Według GUS, 42 proc. rodzin w Polsce ma dzieci. Z tego tylko 1 proc. ojców zdecydował się na skorzystanie z urlopu rodzicielskiego. Z naszych poprzednich badań wynika, że osiem na 10 matek ocenia, że dłuższy urlop rodzicielski ich partnerów pomógłby im pomóc podzielić się bardziej sprawiedliwie opieką nad dzieckiem - mówi Anna Hołdyńska, koordynatorka zespołu komunikacji i influencer marketingu w Grupie Pracuj.