Jak zmieniać, żeby zmienić

opublikowano: 07-12-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Transformacja cyfrowa nie może sprowadzać się tylko do odwzorowania fizycznej infrastruktury w wirtualnym świecie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak przekonać pracowników do transformacji cyfrowej
  • dlaczego przy informatyzacji warto korzystać z pomocy zewnętrznych firm IT
  • co czeka informatyka, który wybiera sprawdzone rozwiązania zamiast właściwych

Pandemia upowszechniła pracę na odległość, ale czy technologia ją ułatwia? Hamulcem transformacji cyfrowej jest mentalność decydentów. 64 proc. instytucji finansowych i 58 proc. firm zajmujących się sprzedażą hurtową i detaliczną zakłada, że w postpandemicznej rzeczywistości ich pracownicy będą pracować zdalnie przez ponad 40 proc. czasu – wynika z międzynarodowego badania Fujitsu. Pociąga to za sobą cyfrowe inwestycje, które zwiększają bezpieczeństwo danych, przepustowość sieci i efektywność zdalnego zarządzania.

Problem w tym, że większość przedsiębiorstw powierza utrzymanie środowisk i aplikacji swoim wewnętrznym działom IT, a te chcą iść na rękę użytkownikom systemów, czyli pracownikom. Czy to podejście jest słuszne?

Wspólna sprawa:
Wspólna sprawa:
Jeśli pracownicy mają poprzeć transformację, warto ich wtajemniczyć w projekt, zaprosić do dyskusji na jego temat i zaoferować szkolenia z IT.
Adobe Stock

Działania pozorowane

Jarosław Cichoszewski, architekt rozwiązań w Fujitsu Polska, uważa, że nawet działy IT, które popierają zmiany, odruchowo i w dobrej wierze wybierają sprawdzone narzędzia, schematy postępowania i procedury. Tym bardziej użytkownicy stawiają na to, co znane. Wniosek: aby technologie naprawdę zrobiły różnicę, warto zaangażować ekspertów z zewnątrz.

– Doświadczony partner technologiczny przeforsuje konieczne zmiany, przeszkoli personel IT, pokaże nowe sposoby realizacji codziennych zadań. Na szczęście coraz więcej klientów biznesowych rozumie znaczenie tak zaplanowanego procesu – mówi Jarosław Cichoszewski.

Impuls do wdrożeń
12proc.

Taki odsetek dyrektorów finansowych uważa, że dążenie do digitalizacji jest pokłosiem upowszechnienia pracy zdalnej. Według 21 proc. ankietowanych przyczyną transformacji cyfrowej jest potrzeba ograniczenia kosztów działalności firmy – wynika z raportu Deloitte „2022 Central Europe CFO Survey”.

Na przykładzie wirtualizacji stanowisk roboczych doskonale widać, czym mogą się skończyć cyfrowe inwestycje, gdy odpowiedzialnym za nie zespołom IT zabraknie szerszego spojrzenia lub będą chciały dogodzić użytkownikom.

– W efekcie może powstać dość wierne odwzorowanie fizycznej infrastruktury w postaci zwirtualizowanej. Będzie nią można wprawdzie zarządzać za pomocą znajomych narzędzi, ale nie będzie ona podatna na automatyzację procesów związanych z utrzymaniem, aktualizacją, ciągłym wdrażaniem poprawek bezpieczeństwa czy dynamicznym reagowaniem na zmieniające się wymagania biznesowe – ostrzega przedstawiciel Fujitsu.

Wspomniana chęć dogodzenia użytkownikom nierzadko wynika z braku wiary w ich inteligencję, kompetencje cyfrowe, gotowość uczenia się. Najbardziej przeciwni wdrożeniom są ludzie pominięci podczas rozmów o nowych narzędziach.

– To, co wygląda na opór, może być próbą zasygnalizowania przez pracowników, że ich zdanie również powinno się liczyć. Każdy chce być traktowany podmiotowo. Nie ma zaangażowania bez współdecydowania – tłumaczy Michał Gembal, dyrektor marketingu w firmie Arcus.

Weź udział w konferencji “Future IT Management”, 18 stycznia 2023, online >>

Edukacja i testy

Jak otworzyć się na rozwiązania, które przyspieszą rozwój przedsiębiorstwa? Odpowiedź jest prosta: przy wyborze systemów IT należy kierować się potrzebami firmy, a nie przyzwyczajeniami zatrudnionych, skoro polubienie przez nich nowych narzędzi jest tylko kwestią czasu. To po pierwsze. Po drugie lepiej narazić się pracownikom niż zarządowi, który nie po to wydaje dziesiątki lub setki tysięcy złotych na informatyzację, żeby wszystko zostało po staremu. Cyfrowe asekuranctwo ma krótkie nogi.

Zdalni bez wsparcia
5 proc.

Tylu pracowników zdalnych narzeka na słabe połączenie internetowe, a 14 proc. na brak odpowiedniego stanowiska pracy (ergonomia, światło dzienne, monitor). Ekwiwalent finansowy na pokrycie kosztów prądu i internetu dostaje tylko 7 proc. badanych – wynika z raportu CBRE.

– Kurczowe trzymanie się starych technologii może się chwilowo podobać użytkownikom. Mniej zadowoleni będą natomiast decydenci, gdy nie zobaczą obiecywanych i oczekiwanych korzyści ze zmiany, czyli niższych kosztów zarządzania i większego bezpieczeństwa – podkreśla Jarosław Cichoszewski.

Gwoli sprawiedliwości: na etapie planowania transformacji cyfrowej działy IT napotykają opór zarówno pracowników, jak i menedżmentu. Wszyscy wydają się bronić status quo. Dlatego warto wybrać metodę małych kroków – projekty pilotażowe i edukację popartą testami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane