Czytasz dzięki

Jak zmierzyć gospodarkę

opublikowano: 02-10-2020, 05:54
aktualizacja: 02-10-2020, 06:00

Czy PKB faktycznie oddaje stan rozwoju gospodarki danego kraju? Czy prognozowanie to sport ekstremalny, a liczy się tak naprawdę interpretacja, a nie prognoza? I jak zmierzyć szczęście pracownika?

Na te pytania w „Pulsie Biznesu do słuchania” odpowiadają ci, którzy na co dzień zajmują się pomiarem gospodarki, z różnych perspektyw. Michał Dybuła robi to dla banku BNP Paribas, którego jest głównym ekonomistą. Oblicza wskaźniki potrzebne do zarządzania finansami banku, ale też tworzy modele umożliwiające prognozowanie kluczowych miar gospodarki, co przydaje się nie tylko zarządowi instytucji, w której pracuje, ale również jej klientom.

Polski Instytut Ekonomiczny, którym kieruje Piotr Arak, to państwowa jednostka badawcza zajmująca się analizami gospodarczymi, która od 1,5 roku publikuje Indeks Odpowiedzialnego Rozwoju. Najkrótsza odpowiedź dlaczego to robią widnieje na okładce pierwszego raportu na ten temat: „PKB to za mało”.

Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w rozmowie z „PB do słuchania” o pomiarze PKB mówi wprost: „tyrania status quo”. Ale ma też kilka mocnych argumentów za tym, by takie wskaźniki utrzymać przy życiu.

Z kolei Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, radzi, by obliczeniom na temat rozwoju gospodarczego zawsze towarzyszyły kwestie, które trudno uchwycić liczbowo, takie jak wykluczenie czy „ślad technologiczny”.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts

Frankowicze kontra banki
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
×
Frankowicze kontra banki
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany co dwa tygodnie
Kamil Zatoński
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane